Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar | RetailDetail

Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar

Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar
shutterstock 520066540
De stemming onder de Nederlandse consumenten bleef in november op het peil van oktober, toen de aanwijzer naar zijn hoogste peil in ruim negen jaar steeg.
 

Ruim boven gemiddelde

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vraagt elke maand de Nederlandse bevolking naar haar oordeel over het algemene economische klimaat en naar haar bereidheid tot het doen van grote aankopen. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12. Dat hield in dat er nu al 12% meer optimisten dan pessimisten waren, meteen de beste score sinds augustus 2007. In november veranderde dat niet.

De sterke stijging in oktober was het gevolg van een aanzienlijk toegenomen koopbereidheid. In november zwakte die weliswaar licht af omdat de consumenten zich meer zorgen maken over de evolutie van hun toekomstige financiële situatie, maar dat werd gecompenseerd door een positievere inschatting van het algemene economische klimaat.

De huidige score ligt ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op – 8 punten staat, wat dus een dominantie van de pessimisten inhoudt. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen het tot – 44 punten zakte. Het toppunt van 27 punten dateert van april 2000.


Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in september 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. Een maand eerder bedroeg de jaar-op-jaartoename nog 1,0%.
 
Net als in augustus profiteerde vooral de dienstensector daarvan. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
 
Winkels voor woninginrichting realiseerden de grootste omzetgroei. Ze zagen hun verkoopcijfer ruim 9 procent hoger uitkomen dan een jaar eerder. Ook de omzet van doe-het-zelfzaken lag aanzienlijk hoger. Verder hebben winkels in bovenkleding en drogisterijen meer verkocht dan een jaar eerder.
 
De omzet van winkels in consumentenelektronica kwam daarentegen zowat 7 procent lager uit dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.