Vertrouwen consument op hoogste peil in 9 jaar | RetailDetail

Vertrouwen consument op hoogste peil in ruim 9 jaar

Vertrouwen consument op hoogste peil in ruim 9 jaar

De stemming onder de Nederlandse consumenten staat zowat in het zenit: de barometer van hun vertrouwen is in oktober gestegen naar zijn hoogste peil in ruim negen jaar.

Ruim boven gemiddelde

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12. Dat houdt in dat er nu al 12% meer optimisten dan pessimisten zijn, meteen de beste score sinds augustus 2007. De vooruitgang is vooral het gevolg van de sterk toegenomen koopbereidheid, omdat de consumenten hun financiële situatie zien beter worden. Verder oordelen ze iets positiever over het economisch klimaat.

 

De huidige score ligt ook ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op -8 staat. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen de indicator tot -44 zakte. Het toppunt van +27 dateert van april 2000.

 

Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in augustus 1,0% meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. Vooral de dienstensector profiteerde daarvan: hier bedroeg de stijging 1,6%. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Daarnaast hebben de consumenten 0,4% meer besteed aan voedings- en genotmiddelen. Aan duurzame goederen ten slotte werd ongeveer hetzelfde gespendeerd als een jaar eerder.

 

Winkels voor woninginrichting noteerden met ruim 9% niettemin de sterkste omzetgroei en ook de omzet van doe-het-zelfzaken was flink hoger. Verder konden winkels in bovenkleding en drogisterijen meer omzet noteren dan een jaar eerder. De verkopen in winkels in consumentenelektronica kwamen daarentegen ongeveer 7% lager uit dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels.

 

De retailers mogen een verdere verbetering verwachten. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in oktober nog gunstiger dan in augustus en september.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek bevraagt elke maand de Nederlandse bevolking over hun oordeel met betrekking tot het algemene economische klimaat en hun koopbereidheid. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.