Vertrouwen consumenten daalt opnieuw in Nederland

Vertrouwen consumenten daalt opnieuw in Nederland

In Nederland viel er, na drie maanden van verbetering, opnieuw een daling van het consumentenvertrouwen te noteren. In België steeg het vertrouwen van de consument in juni daarentegen voor de derde maand op rij. De toestand blijft echter overal fragiel.

Nederlandse consument weer pessimistischer

In Nederland ging het consumentenvertrouwen er in juni op achteruit. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde toen met 4 punten naar -36 punten.


De consumenten waren met name duidelijk pessimistischer geworden over de verwachte evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. De voorbije maanden was dit gevoel nochtans net aanzienlijk verbeterd.


Door die minder gunstige vooruitzichten blijft ook de koopbereidheid laag. Consumenten vonden de tijd deze maand iets ongunstiger om grote aankopen te doen, zoals het kopen van wasmachines en televisies. Hun kijk op de eigen financiële situatie veranderde nauwelijks.


Beperkte verbetering in België

In België was in juni daarentegen een beperkte, maar reële, verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen merkbaar: de index van de Nationale Bank verdapperde van -19 punten naar -18 punten. De vooruitgang was vooral het gevolg van een gunstiger oordeel van de Belg over de algemene economische situatie.


Ook de Belgische vrees voor de werkloosheid verminderde iets. Voorts verwachten de Belgen wat meer te kunnen sparen. Hun huidige financiële situatie werd dan weer wat minder florissant ingeschat dan voorheen.


Belangrijke kanttekening is wel dat de cijfers over het consumentenvertrouwen in België en Nederland op een andere manier tot stand komen en dus niet onderling vergelijkbaar zijn, de trends wel. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top