Vertrouwen consumenten daalt opnieuw in Nederland

Vertrouwen consumenten daalt opnieuw in Nederland

In Nederland viel er, na drie maanden van verbetering, opnieuw een daling van het consumentenvertrouwen te noteren. In België steeg het vertrouwen van de consument in juni daarentegen voor de derde maand op rij. De toestand blijft echter overal fragiel.

Nederlandse consument weer pessimistischer

In Nederland ging het consumentenvertrouwen er in juni op achteruit. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde toen met 4 punten naar -36 punten.


De consumenten waren met name duidelijk pessimistischer geworden over de verwachte evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. De voorbije maanden was dit gevoel nochtans net aanzienlijk verbeterd.


Door die minder gunstige vooruitzichten blijft ook de koopbereidheid laag. Consumenten vonden de tijd deze maand iets ongunstiger om grote aankopen te doen, zoals het kopen van wasmachines en televisies. Hun kijk op de eigen financiële situatie veranderde nauwelijks.


Beperkte verbetering in België

In België was in juni daarentegen een beperkte, maar reële, verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen merkbaar: de index van de Nationale Bank verdapperde van -19 punten naar -18 punten. De vooruitgang was vooral het gevolg van een gunstiger oordeel van de Belg over de algemene economische situatie.


Ook de Belgische vrees voor de werkloosheid verminderde iets. Voorts verwachten de Belgen wat meer te kunnen sparen. Hun huidige financiële situatie werd dan weer wat minder florissant ingeschat dan voorheen.


Belangrijke kanttekening is wel dat de cijfers over het consumentenvertrouwen in België en Nederland op een andere manier tot stand komen en dus niet onderling vergelijkbaar zijn, de trends wel. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top