Vertrouwen consumenten daalt opnieuw in Nederland

Vertrouwen consumenten daalt opnieuw in Nederland

In Nederland viel er, na drie maanden van verbetering, opnieuw een daling van het consumentenvertrouwen te noteren. In België steeg het vertrouwen van de consument in juni daarentegen voor de derde maand op rij. De toestand blijft echter overal fragiel.

Nederlandse consument weer pessimistischer

In Nederland ging het consumentenvertrouwen er in juni op achteruit. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde toen met 4 punten naar -36 punten.


De consumenten waren met name duidelijk pessimistischer geworden over de verwachte evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. De voorbije maanden was dit gevoel nochtans net aanzienlijk verbeterd.


Door die minder gunstige vooruitzichten blijft ook de koopbereidheid laag. Consumenten vonden de tijd deze maand iets ongunstiger om grote aankopen te doen, zoals het kopen van wasmachines en televisies. Hun kijk op de eigen financiële situatie veranderde nauwelijks.


Beperkte verbetering in België

In België was in juni daarentegen een beperkte, maar reële, verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen merkbaar: de index van de Nationale Bank verdapperde van -19 punten naar -18 punten. De vooruitgang was vooral het gevolg van een gunstiger oordeel van de Belg over de algemene economische situatie.


Ook de Belgische vrees voor de werkloosheid verminderde iets. Voorts verwachten de Belgen wat meer te kunnen sparen. Hun huidige financiële situatie werd dan weer wat minder florissant ingeschat dan voorheen.


Belangrijke kanttekening is wel dat de cijfers over het consumentenvertrouwen in België en Nederland op een andere manier tot stand komen en dus niet onderling vergelijkbaar zijn, de trends wel. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top