Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand | RetailDetail

Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand

Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand
Shutterstock 352042262

Het vertrouwen onder de Nederlandse consumenten is in december voor de derde maand op rij gelijk gebleven, op het hoogste niveau in negen jaar. Dat is gunstig voor hun bestedingsgedrag: consumenten hebben in oktober 2,7% meer uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015.

Optimisten blijven dominant

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12 punten: dat hield in dat er toen 12% meer optimisten dan pessimisten waren, meteen de beste score sinds augustus 2007. In november en december veranderde dat niet.

 

De sterke stijging in oktober was het gevolg van een aanzienlijk toegenomen koopbereidheid. In november zwakte die weliswaar licht af, omdat de consumenten zich meer zorgen maakten over de evolutie van hun toekomstige financiële situatie, maar dat werd gecompenseerd door een positievere inschatting van het algemene economische klimaat. In december kon de koopbereidheid zich handhaven op het peil van de maand voordien, alleen het oordeel over het economische klimaat verzwakte een fractie.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek vraagt elke maand de Nederlandse bevolking naar haar oordeel over het algemene economische klimaat en naar haar bereidheid tot het doen van grote aankopen. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

 

Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in oktober 2,7% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. Een maand eerder bedroeg de jaar-op-jaartoename nog 0,9%.

 

Cconsumenten gaven vooral meer uit aan duurzame goederen als kleding, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. De verkopen in deze categorie lagen 8,1% boven het peil van dezelfde maand in 2015. Daarnaast werd 2,7% meer besteed aan voedings- en genotmiddelen. Voor diensten (woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, verzekeringen, ...) lagen de bestedingen dan weer 1,7% hoger uit dan in oktober 2015. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.