Vertrouwen Nederlandse consumenten herstelt verder

Vertrouwen Nederlandse consumenten herstelt verder

In Nederland zet het herstel van het vertrouwen van de consumenten zich door: de barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg 3 punten en kwam uit op -7. Dat betekent dat er nog slechts 7% meer pessimisten zijn dan optimisten.

Koopbereidheid blijft wel achterop

De barometer van het CBS houdt rekening met de economische toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en met de koopbereidheid voor dezelfde periodes. Goed een jaar geleden stond de aanwijzer nog op -44. Vooral de deelindicator over het economisch klimaat verbeterde in maart fors en steeg met 10 punten tot +4, wat meteen de eerste positieve stand sinds 2007 is.

 

Toch had dit optimisme nog geen invloed op de koopbereidheid: de consumenten vonden de tijd voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, nóg minder gunstig dan een maand eerder. Verder waren ze wat somberder over hun eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Over hun financiën in het komende jaar waren ze daarentegen iets minder pessimistisch.

Tags: