Vier grootmachten bundelen distributie | RetailDetail

Vier grootmachten bundelen distributie

Vier grootmachten bundelen distributie
FrieslandCampina, Hero Benelux, HJ Heinz en SCA Hygiene Products gaan hun distributie bundelen. Door hun producten in één vrachtwagen te stoppen, kunnen ritten van en naar de winkels met grotere vrachtwagens, die beter worden beladen, worden uitgevoerd. Ook laten ze een frequentere belevering toe. Het systeem heeft niet alleen milieuvoordelen, maar biedt ook financiële en commerciële winsten, stellen de deelnemers.

'Responsiever zijn in de keten'

Hero Benelux en SCA hadden al een soortgelijke samenwerking, die ze lieten uitvoeren door Nabuurs. Ook Friesland Campina en HJ Heinz werkten zo al samen. De combinaties zagen er dan ook het voordeel van in en waren al vragende partij voor een verdere uitbreiding.

 

Naast winsten voor het milieu (minder transporten en dus minder CO2-uitstoot) biedt de combinatie van de transporten ook financiële en commerciële winsten. "Door het concept goed door te ontwikkelen kunnen we responsiever zijn in de keten. We willen toe naar een hogere leverfrequentie en kortere doorlooptijden van order tot levering", klinkt het bij Heinz.

 

Primeur in de distributie

De distributie vindt plaats vanuit drie locaties met een totale oppervlakte van 63.000 m². Om de goederenstromen te kunnen verwerken, heeft Nabuurs op logistiek park Bijsterhuizen bij Nijmegen trouwens een nieuwe opslagruimte in gebruik genomen, met uitgebreide faciliteiten voor overslag.

 

Volgens Nabuurs is het de eerste keer dat de bundeling van logistiek door producenten van consumentengoederen op zo'n grote schaal gebeurt, maar staat het systeem open om nog meer partners erbij te betrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.