Vier grootmachten bundelen distributie | RetailDetail

Vier grootmachten bundelen distributie

Vier grootmachten bundelen distributie
FrieslandCampina, Hero Benelux, HJ Heinz en SCA Hygiene Products gaan hun distributie bundelen. Door hun producten in één vrachtwagen te stoppen, kunnen ritten van en naar de winkels met grotere vrachtwagens, die beter worden beladen, worden uitgevoerd. Ook laten ze een frequentere belevering toe. Het systeem heeft niet alleen milieuvoordelen, maar biedt ook financiële en commerciële winsten, stellen de deelnemers.

'Responsiever zijn in de keten'

Hero Benelux en SCA hadden al een soortgelijke samenwerking, die ze lieten uitvoeren door Nabuurs. Ook Friesland Campina en HJ Heinz werkten zo al samen. De combinaties zagen er dan ook het voordeel van in en waren al vragende partij voor een verdere uitbreiding.

 

Naast winsten voor het milieu (minder transporten en dus minder CO2-uitstoot) biedt de combinatie van de transporten ook financiële en commerciële winsten. "Door het concept goed door te ontwikkelen kunnen we responsiever zijn in de keten. We willen toe naar een hogere leverfrequentie en kortere doorlooptijden van order tot levering", klinkt het bij Heinz.

 

Primeur in de distributie

De distributie vindt plaats vanuit drie locaties met een totale oppervlakte van 63.000 m². Om de goederenstromen te kunnen verwerken, heeft Nabuurs op logistiek park Bijsterhuizen bij Nijmegen trouwens een nieuwe opslagruimte in gebruik genomen, met uitgebreide faciliteiten voor overslag.

 

Volgens Nabuurs is het de eerste keer dat de bundeling van logistiek door producenten van consumentengoederen op zo'n grote schaal gebeurt, maar staat het systeem open om nog meer partners erbij te betrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.