Vier grootmachten bundelen distributie

Vier grootmachten bundelen distributie
FrieslandCampina, Hero Benelux, HJ Heinz en SCA Hygiene Products gaan hun distributie bundelen. Door hun producten in één vrachtwagen te stoppen, kunnen ritten van en naar de winkels met grotere vrachtwagens, die beter worden beladen, worden uitgevoerd. Ook laten ze een frequentere belevering toe. Het systeem heeft niet alleen milieuvoordelen, maar biedt ook financiële en commerciële winsten, stellen de deelnemers.

'Responsiever zijn in de keten'

Hero Benelux en SCA hadden al een soortgelijke samenwerking, die ze lieten uitvoeren door Nabuurs. Ook Friesland Campina en HJ Heinz werkten zo al samen. De combinaties zagen er dan ook het voordeel van in en waren al vragende partij voor een verdere uitbreiding.

 

Naast winsten voor het milieu (minder transporten en dus minder CO2-uitstoot) biedt de combinatie van de transporten ook financiële en commerciële winsten. "Door het concept goed door te ontwikkelen kunnen we responsiever zijn in de keten. We willen toe naar een hogere leverfrequentie en kortere doorlooptijden van order tot levering", klinkt het bij Heinz.

 

Primeur in de distributie

De distributie vindt plaats vanuit drie locaties met een totale oppervlakte van 63.000 m². Om de goederenstromen te kunnen verwerken, heeft Nabuurs op logistiek park Bijsterhuizen bij Nijmegen trouwens een nieuwe opslagruimte in gebruik genomen, met uitgebreide faciliteiten voor overslag.

 

Volgens Nabuurs is het de eerste keer dat de bundeling van logistiek door producenten van consumentengoederen op zo'n grote schaal gebeurt, maar staat het systeem open om nog meer partners erbij te betrekken.

Tags: