Vijf retailtrends volgens Roland Berger | RetailDetail

Vijf retailtrends volgens Roland Berger

Vijf retailtrends volgens Roland Berger
Shutterstock

Digitale concurrenten kunnen partners worden, lagekostenketens groeien, het belang van klantbeleving neemt toe, het potentieel van big data wordt onderbenut en robots veroveren de winkelvloer: de consultants van Roland Berger zetten vijf belangrijke trends op een rijtje.

Expertadvies 

De retail- en FMCG-consultants van Roland Berger adviseren retailers en fabrikanten op zowel operationeel als strategisch vlak: denk aan fusies, overnames, managementbuy-outs of herpositioneringsoefeningen. In Brussel ontmoette RetailDetail partners en retailexperts François Castelein en Grégoire Tondreau en marketingmanager Sébastien Procureur. Vanuit hun rijke ervaring duiden ze de belangrijkste evoluties in de retailwereld.

 

1. Digitale concurrentie

“Waar je ook actief bent, kom je Amazon tegen. En Bol.com…” De opkomst van grote e-commercespelers vergroot de druk op andere retailers, in alle categorieën. Zij koppelen immers een hoogkwalitatieve dienstverlening en een scherpe prijs aan een zeer breed aanbod. Daar komt maar geen einde aan: “Zij hebben een grote impact op zowel de digitale als de fysieke strategie van klassieke retailers, die nog sneller zullen moeten veranderen.”

 

Toch is dit verhaal zeker niet uitsluitend negatief: deze online concurrenten kunnen immers ook belangrijke, waardevolle partners worden. Ze stellen hun marktplaatsen open voor derden en geven zo merken en retailers toegang tot een bijzonder groot en geïnteresseerd publiek, wat dan weer nieuwe kansen creëert.

 

2. De opkomst van ‘value retail’

Opmerkelijk is de groei van goedkope winkelketens als Action, Primark, of Flying Tiger. “Het lijkt wel een echte golf, ze kwamen immers alle drie haast tegelijkertijd op de markt.” Deze ketens spelen eerder op ‘betaalbaarheid’ dan op de laagste prijs: ze zijn sterk gedreven door opportuniteiten op inkoopvlak. 

 

Concurrenten kunnen niet volgen: dat geldt zowel voor de scherpe prijzen als voor het voortdurend wisselende aanbod. Naarmate deze value retailers groeien, zie je ze meer en meer FMCG-assortiment opnemen. Naast het inkopen van overtollige voorraden maken ze nu vaker overeenkomsten met merkfabrikanten.

 

3. Het belang van klantbeleving

Klantbeleving is het beste wapen tegen de groei van online, maar niet iedereen slaagt erin om een onderscheidende beleving te bieden. Nochtans kan het zelfs voor lowcostretailers: ook Flying Tiger biedt een unieke ervaring, door het winkeltraject dat je volgt en het assortiment dat voortdurend verandert.

 

“De shopper steeds opnieuw verrassen, dat is zeker een succesfactor. Veritas is een goed voorbeeld, met zijn ateliers waar klanten samenkomen om inspiratie uit te wisselen en te handwerken. Of kijk naar Rituals, waar je bij je winkelbezoek thee kunt proeven of een handmassage krijgt.”

 

4. Potentieel voor Big Data

Kennis van de klant is essentieel en hier ligt een enorm potentieel open om klanten loyaler te maken. Getrouwheidskaarten genereren data die toelaten om de resultaten van marketingacties te meten, het productaanbod aan te passen en de effectiviteit van direct mails na te gaan.

 

“We denken dat veel Belgische retailers op dit vlak opportuniteiten missen, terwijl ze moeten opboksen tegen grotere buitenlandse spelers die deze middelen wél inzetten. Het zou kunnen helpen mochten verschillende retailers de krachten bundelen, maar de drempel om gemeenschappelijke platformen te ontwikkelen is blijkbaar erg hoog…”

 

5. Robotisering

Steeds meer retailers zetten robots in voor klantcontact: dat gebeurt zowel digitaal, met zogenaamde chatbots, als op de winkelvloer met fysieke robots. In Japan zag men een positieve impact bij telecomwinkels. Ook Europese retailers als Carrefour en Sephora hebben al eerste stappen gezet. Robots kunnen immers een positieve impact hebben op de footfall en de omzet: het opmerkelijke is, dat klanten zich vaak beter op hun gemak voelen bij een robot dan bij een mens. Robots oordelen immers niet en voor een robot zijn er geen domme vragen: dat verlaagt de drempel. 

 

Bovendien zijn robots consistenter in de uitvoering van hun taken. In fastfoodoutlets heeft men kunnen constateren dat het gemiddelde ticket stijgt wanneer klanten bestellen aan een zuil: zo’n machine voelt niet de druk van een rij wachtende klanten en stelt steeds consequent een dessert en koffie voor, bijvoorbeeld. Een geval apart is de inzet van robots in de bevoorradingsketen, achter de schermen (in distributiecentra bijvoorbeeld). Ook virtual en augmented reality bieden mogelijkheden, zowel in de backoffice als in de winkels. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.