Voeding stuwt omzet Marks & Spencer | RetailDetail

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer
Shutterstock

De omzet van de Britse winkelketen Marks & Spencer is in het eerste kwartaal van het boekjaar 2017/2018 met enkele procenten gestegen. Toch slaagde de keten er nog steeds niet in om de dalende trend bij de verkoop van kleding om te keren.

Sterke voedingverkoop

De totale omzet van Marks & Spencer kwam in het eerste kwartaal uit op 2,53 miljard pond (2,9 miljard euro): dat is 2,7% meer dan een jaar eerder. Op de Britse thuismarkt, waar Marks & Spencer vrijwel al zijn omzet haalt, steeg de omzet met 2,6%. Op vergelijkbare basis was er op de thuismarkt wel sprake van een daling van 0,5%.

 

Het was vooral de verkoop van voeding die de omzet van Marks & Spencer de hoogte in duwde, want die steeg met 4,5% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘Clothing & Home’ is er echter nog steeds geen sprake van een ommekeer: daar viel de omzet met een halve procent terug. “De verkoop was in het eerste kwartaal in lijn met onze verwachtingen en we zijn op het juiste pad met de uitvoering van het plan dat we vorig jaar hebben aangekondigd”, aldus CEO Steve Rowe.

 

Ondertussen blijft Marks & Spencer zijn internationale winkels afstoten: de keten heeft al 28 van de 53 vestigingen buiten het Verenigd Koninkrijk gesloten en wordt er nog maar 272,3 miljoen pond (300 miljoen euro) omzet buiten de thuismarkt gehaald. Ook in het Verenigd Koninkrijk worden een pak onrendabele winkels gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.