Voorraadbeheer in coronatijden: kies voor de slimme aanpak

Voorraadbeheer in coronatijden: kies voor de slimme aanpak
Foto: TMLsPhotoG / Shutterstock.com

(publireportage) De coronacrisis plaatst retailers en webwinkels voor grote uitdagingen qua voorraadbeheer: supermarkten zien zich geconfronteerd met hamstergedrag, niet-essentiële winkels ontdekken e-commerce. Voorraadoptimalisatie is meer dan ooit een prioriteit.

 

In de cockpit

De juiste voorraad op het juiste moment in de juiste winkel of rechtstreeks bij de consument krijgen: het is al geen evidente oefening in ‘normale’ tijden, en het wordt een huzarenstuk wanneer de markt zich in crisismodus bevindt. De consument is wispelturiger dan ooit. Zeker nu de fysieke winkels weer heropenen na weken in lockdown, dienen zich nieuwe vragen aan. Hoe zal het koopgedrag in coronatijden evolueren? Op welke manier krijg je seizoenscollecties tijdig de deur uit? Wat met de bestelniveaus voor de komende maanden: annuleren of bijsturen? Naar welke producten is de consument op zoek? Waar ligt het nieuwe evenwicht tussen online en offline?
 

Wim Van Loo, Slimstock

 

 

 

 

 

Wim Van Loo, Slimstock 

 

De voorraden en serviceniveaus manueel beheren, is zo goed als onmogelijk geworden, weet Wim Van Loo van Slimstock, expert in voorraadoptimalisatie. Er spelen gewoon teveel factoren mee: duizenden artikelen, tientallen tot honderden locaties, verschillende kanalen, de impact van het weer, de seizoenen, trends en promoties… Gebruik maken van de voorraadoptimalisatiesoftware Slim4 voor retail wordt dan snel een lonende investering: “Wij kunnen dat hele herbevoorradingsproces automatiseren. Als supply chain manager zit je dan weer in de cockpit, met een werkbaar overzicht van de bevoorradingsketen op één dashboard. Zo kan je snel schakelen – dat is nu meer dan ooit een noodzaak.”
 

De bevoorradingsketen ontwricht

In uitzonderlijke tijden moet je immers klaar zijn om snel de juiste beslissingen te nemen.
 

Wat als de toevoer plots hapert? We zagen het de afgelopen weken gebeuren met de orders vanuit China, bijvoorbeeld. Voorraadonderbrekingen veroorzaken omzetverlies, en wie dan ondoordacht extra bestellingen plaatst, riskeert wat later met een overschot te zitten.
 

Wat als de vraag explodeert? Hamstergedrag is ontwrichtend: er ontstaan bottlenecks in de bevoorradingsketen, met lege winkelrekken als gevolg. Dat hebben we in de supermarkten gezien. Ook hier speelt het risico van omzetverlies én overvoorraad achteraf.
 

En wat als de verkoop wegvalt? Je blijft zitten met je voorraad, je betaalt opslagkosten, je werkkapitaal staat vast en mogelijk zitten er ook nog bestellingen in de pijplijn… Dat is de harde realiteit waarmee fysieke retailers de afgelopen weken werden geconfronteerd.
 

Overschakelen op e-commerce dan maar? Dan zal je razendsnel moeten kunnen leveren, want onlineklanten verwachten ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Je zal ook moeten rekening houden met retouren. Kortom, de juiste voorraadstrategie is van vitaal belang.

 

Datagedreven beslissingen

Buikgevoel zal geen redding brengen, paniekvoetbal maakt de crisis nog erger. Inzicht en wendbaarheid maken het verschil, prioriteiten stellen wordt essentieel. Beslissingen moeten data-gedreven zijn.
 

Een slimme module is bijvoorbeeld de ABC/XYZ-analyse, die de belangrijkste artikelen in je assortiment identificeert op basis van criteria als de totale omzet die een SKU genereert, de marge en de aankoopfrequentie. Zo focus je - in lijn met de bedrijfsdoelstellingen -  op de belangrijkste artikelen (of artikelgroepen) die alle aandacht moeten krijgen op vlak van voorraadbeheer (stocked/non-stocked, beschikbaarheid, multi-sourcing, lead-time performance….).
 

De BI module helpt je dan weer om de performantie van je bedrijfsprocessen te monitoren via relevante KPI’s. Het serviceniveau is daarbij één van de belangrijkste maatstaven voor een organisatie. Een hoog serviceniveau is ideaal voor de presentatie in de winkel en de beschikbaarheid voor de consument, maar kost meer werkkapitaal in voorraad. Door het optimaal definiëren en monitoren van deze KPI bereik je de juiste balans door een betere voorraad. 

 

Jarenlange ervaring

Bij al deze vraagstukken brengt de Slim4 software van Slimstock raad. Slim4 is een intelligent systeem dat op basis van grote hoeveelheden data betrouwbare prognoses naar voor schuift, beslissingen helpt voorbereiden, aankooporders klaar zet, allocatie en replenishment automatiseert.
 

Slim4 zorgt voor meer en betere samenwerking in de keten die binnen de retailorganisatie wordt ondersteund door meerdere modules (op vlak van allocatie - promotie/events - maatbogen - shelflife management…). Zo blijven alle geledingen binnen het bedrijf die baat hebben bij een optimaal  voorraadbeheer gealigneerd. 
 

De Slim4 software is niet enkel bedoeld voor retailers: ook hun leveranciers hebben er baat bij. Een trend is immers samenwerking: ‘order collaboration’. Een groothandel of producent kan bijvoorbeeld de voorraden bij de retailer opvolgen en automatisch aanvullen volgens de afgesproken parameters. Franchiseketens kunnen hun aangesloten winkeliers helpen met voorspellingen en geautomatiseerde bestellingen. Slimstock heeft een jarenlange ervaring in de retail en haar toeleveranciers. Tot de klantenkring horen bekende namen uit de meest uiteenlopende subbranches: Lagardère Travel Retail Belgium, Rituals, Krëfel, JBC, Cora, Delfood, Veritas, Blokker, Kruidvat, ICI Paris XL, Dreamland, Sligro, Ekoplaza, Euro Gijbels, Fermette, Ameel Candy World, …

 

Gratis naar de Retail Kijkdagen

Meer weten over de mogelijkheden van Slim4? Dat kan in juni tijdens Retail online-Kijkdagen van Slimstock: in beperkte groep, per bedrijf, maak je kennis met de Slim4 retailoplossingen en beste praktijken, die kunnen helpen om je voorraad te optimaliseren.
 

Bovendien is er voor de deelnemende bedrijven een gratis voucher voorzien (max. 2 per bedrijf) voor een rondleiding in de RetailHub, het gloednieuwe inspiratiecentrum van RetailDetail in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Tijdens deze gratis  inspiratietour - die zal gepland worden zodra de anti-COVID19 maatregelen dit toelaten - beleef je de toekomst van het winkelen in de breedste zin.
 

De Slimstock Retail online-Kijkdagen vinden plaats op dinsdag 2 juni en dinsdag 16 juni. De online sessies worden per bedrijf afzonderlijk geboekt tussen 8u en 18u voor 1 tot 3 medewerkers, ze duren ongeveer 1 uur. Vooraf wordt in overleg bepaald welke online conference tool zal gebruikt worden. De plaatsen zijn beperkt, dus snel inschrijven is de boodschap: dat kan via deze link.
 

Wie vooraf enkele tips wil opsteken uit onze ‘Corona Supply Chain Survival Toolkit’ kan alvast het eerste deel gratis downloaden. Hierin presenteren wij 7 bewezen tactieken die je helpen om risico’s te beperken, de kosten te minimaliseren en de prestatie van je supply chain op niveau te houden.