Vooruitzicht detailhandel onveranderd somber | RetailDetail

Vooruitzicht detailhandel onveranderd somber

Vooruitzicht detailhandel onveranderd somber
De Nederlandse detailhandel en de horeca hoeven dit jaar niet te rekenen op een verbetering van de omstandigheden. 2013 is vooralsnog opnieuw een jaar van krimp, meent het ING Economisch Bureau.

Komt de redding uit Azië?

De onderzoekers van ING stellen dat consumenten weliswaar minder somber aan het worden zijn, maar dat betekent nog niet dat zij binnenkort stevig in de buidel tasten om winkels, cafés en restaurants van omzet te voorzien. De combinatie van de dalende koopkracht en de snelstijgende werkloosheid zorgt ervoor dat consumenten vooralsnog de hand op de knip blijven houden.

 

Net als de afgelopen jaren worden de non-foodwinkels hier het hardst door getroffen, maar ook in de supermarkten is inmiddels nog maar sprake van een minimale groei van het aantal verkochte artikelen. Omzetstijgingen zijn vooral afkomstig van prijsstijgingen. In de horeca zorgen toeristen uit onder meer China en Japan voor een impuls, maar hun aantal is nog te beperkt om de zon te laten doorbreken in de sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.