Waarom bol.com lokale retailers leert succesvol online te verkopen

Huub Vermeulen, bol.com
Huub Vermeulen - Foto bol.com

Online blijven Belgische ondernemers wat achterophinken. Dat merkt ook bol.com: om lokale retailers tijdens en na de tweede lockdown een duwtje in de rug te geven, lanceert het webplatform enkele nieuwe initiatieven. Directeur Huub Vermeulen legt uit.

 

Dubbel gevoel

Dat de coronacrisis de groei van e-commerce een boost heeft gegeven, is een understatement. Ook bij bol.com groeit de omzet exponentieel, maar van euforie is volgens directeur Huub Vermeulen geen sprake: “Het is heel dubbel, wat er nu gebeurt. Na een tijdje is het ongemakkelijk om thuis te werken, je mist het contact met je collega’s. En dan realiseer je je ook nog dat wij ontzettend veel verkopen, terwijl het voor veel ondernemers helemaal niet goed gaat – in de reisbranche of restaurants of stenen winkels bijvoorbeeld. Bovendien werd ons duidelijk dat in België de situatie voor ondernemers nog moeilijker is dan in Nederland. Dus hebben we ons afgevraagd: wat kunnen wij doen om die ondernemers te helpen?”
 

Sinds 19 november staat daarom de website winkelindebuurt.bol.com live. Hierop kunnen consumenten makkelijker hun weg vinden naar verkopers in hun buurt. Op een kaart van België kunnen ze een regio selecteren (bijvoorbeeld Antwerpen) en een categorie (bijvoorbeeld speelgoed) en vervolgens zien ze op die kaart de ondernemers in de regio die speelgoed verkopen via bol.com. “Op die manier hopen we het aanbod van lokale ondernemers voor de lokale klant inzichtelijk te maken, want we weten dat lokale klanten op zoek zijn naar die ondernemers en we weten dat ze die online zoeken. Daar willen we graag bij helpen.”

 

Omzet verbeteren

Een tweede initiatief is startenmetonlineverkopen.be: hier gaat economiedocent en tv-presentator Kamal Kharmach samen met experts aan ondernemers uitleggen hoe ze online succesvoller kunnen zijn. En tot slot krijgen zo’n zeventig Belgische ondernemers die pas recent verkooppartner van bol.com zijn geworden, maar nog moeite hebben om extra omzet te genereren, de kans om advies in te winnen bij Belgische adviesbureaus over hoe zij het beste hun onderneming online kunnen uitbouwen. Dit op kosten van bol.com. “Het zijn vaak mensen met een fysieke winkel, waarvan we denken dat ze veel kansrijker zijn. Alleen hebben ze wat hulp nodig om hun omzet te verbeteren,” aldus Vermeulen.
 

Hoe het intussen loopt met de ondernemers bij bol.com? “Het groeit heel hard: een jaar geleden hadden we zo’n 24.000 partners op ons platform, nu zijn het er 37.000, waarvan 4.000 uit België. We zien wel dat België fundamenteel nog een lichte achterstand heeft op Nederland. Wallonië staat nog in de kinderschoenen: we hebben daar een app gelanceerd, nog geen volle website. We zijn nog maar in het eerste jaar, maar het voldoet volledig aan onze verwachting en gaat er zelfs iets overheen.” Franstalige ondernemers kunnen terecht op commenceravendreonline.be.

 

“Gedrag verandert fundamenteel”

Er komt nu voor de retail een cruciale periode aan. Welke verwachtingen heeft Huub Vermeulen? “Het is elk jaar een spannende periode, want e-commerce groeit hard in België en Nederland. Daardoor is er elk jaar een enorme druk op de hele keten, rond Black Friday, Sinterklaas en kerst. Dat is elk jaar een uitdaging, en dit jaar helemaal. We hebben ons als bedrijf toegelegd op het beheersen van die onverwachte omstandigheden. Dat is ons vak: elk jaar komen er dagen dat de vraag plots heel groot is. Dan werken we volgens simpele richtlijnen: eerst betrouwbaar zijn, en dan omzet maken. De kunst is om te kiezen hoeveel vraag je toelaat. Daar zijn we strikt in. Dat werkt.”
 

“Alleen, dit jaar is het patroon nog meer onvoorspelbaar dan andere jaren. We zien dat mensen al veel vroeger met kerst bezig waren: al vanaf de laatste week van oktober verkopen we zeven keer meer slingers, zeven keer meer kerstboompieken, en letterlijk duizenden kerstbomen, terwijl er dat vorig jaar enkele honderden waren. Ik snap dat wel: het is gewoon niet leuk nu thuis te zitten, er is geen vertier. Dus mensen verheugen zich meer dan ooit op kerst en zijn vroeger begonnen om kerst in huis te brengen. We zien ook dat onze pagina’s die inspiratie bieden veel meer bezocht worden. Er is grote behoefte aan gezelligheid.”
 

De groei van online is in elk geval een blijver, denkt Huub Vermeulen, ook na de feestdagen en na de heropening van de winkels: “Mensen veranderen hun gedrag fundamenteel. Dat was al jaren bezig en het versnelt nu.”