Waarom de getrouwheidskaart passé is | RetailDetail

Waarom de getrouwheidskaart passé is

Waarom de getrouwheidskaart passé is
Shutterstock.com

Mogelijk zal het sparen van getrouwheidspunten binnenkort verleden tijd zijn bij Delhaize, en dat hoeft niet te verbazen. Klantenkaartjes zijn voorbijgestreefd: retailers willen shoppers verleiden met directe kortingen en andere voordelen.

 

Het einde van de klantenkaart?

Begin dit jaar ontstond er beroering bij klanten van de Britse supermarktketen Tesco, nadat die retailer wijzigingen aankondigde aan het Clubcard-getrouwheidsprogramma (ooit nochtans een trendsetter in Europa). De retailer wil het programma eenvoudiger maken, maar schroeft ook de voordelen terug. De Clubcard lijkt geen prioriteit meer.

 

Ook in België was er zopas (weliswaar lichte) commotie: de nieuwe commerciële strategie die Delhaize momenteel voorbereidt, zou volgens berichten in de media onder andere inhouden dat de Pluskaart een kortingkaart zou worden in plaats van een getrouwheidskaart. Net als de Xtra-kaart van Colruyt bijvoorbeeld. Voor alle duidelijkheid: Delhaize heeft de geruchten niet bevestigd, maar een onlogische stap zou het niet zijn.

 

Waarnemers kondigen nu al het einde van de getrouwheidskaart af. Immers, als alle retailers ongeveer dezelfde puntenspaarprogramma’s voeren, waarom zou je als shopper dan vaker naar de ene gaan dan naar de andere? Waarom moet je anno 2018 nog een plastic kaartje tonen aan de kassa? Hebben mensen gemiddeld niet drie à vier van die kaarten in hun portefeuille zitten? En hoe komt het dat succesvolle ketens als Aldi en Lidl geen getrouwheidskaart nodig hebben? Zoals het gezegde gaat: “If you want loyalty, get a dog”.

 

Directe voordelen

Want shoppergedrag verandert, en shopperverwachtingen ook. Technologie (denk aan smartphoneapps) laat retailers toe om hun klanten makkelijker directe voordelen toe te staan. Een voorbeeld? In de Verenigde Staten lanceerde Delhaize-dochter Hannaford een nieuw getrouwheidsprogramma onder de naam My Hannaford Rewards: een app, geen plastic kaartje. Evenmin een spaarprogramma, wel een concept waarbij geregistreerde shoppers per kwartaal een ristorno van 2% ontvangen op een selectie van huismerken en versproducten. Ook krijgen ze gepersonaliseerde aanbiedingen op merkproducten. “Een gamechanger”, volgens Hannaford. Of Delhaize zijn inspiratie bij de Amerikaanse collega’s is gaan halen, blijft af te wachten.

 

Er speelt nog een andere factor van gewicht, en dat is – hoe kan het ook anders – de hete adem van Amazon. Prime is strikt genomen geen getrouwheidsprogramma, wel een lidmaatschap dat vergelijkbaar is met een abonnementsdienst. Toch is de impact enorm: het programma weet klanten te binden met voordelen als gratis bezorgen en toegang tot flink wat audio-, video- en andere content. 54% van de Amerikaanse huishoudens is al lid. De waardering is hoog: 95% van de leden vernieuwt zijn lidmaatschap. Prime-leden besteden jaarlijks 1.300 dollar bij Amazon, zowat het dubbele van niet-leden. Ze besteden niet meer per aankoop, maar shoppen dubbel zo vaak. En kopen dus beduidend minder bij andere retailers. Prime houdt zijn leden als het ware gevangen in een comfortabele cocon waar ze haast niet meer uit komen. Als dàt geen nieuwe kijk op loyalty is…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.