Waarom retailers hun onderhandelingspositie bedreigd zien

Retailers maken zich zorgen nu blijkt dat multinationals aan Europa dezelfde beschermingsmaatregelen vragen als landbouwers en kleine producenten. Waarmee opnieuw de vraag op tafel ligt wie de meeste macht heeft: retailers of merkfabrikanten?

 

Nieuwe richtlijn

Om landbouwers en kleine en middelgrote ondernemingen te beschermen in hun relaties met veel grotere inkopers, bereidt de Europese Commissie al een tijdje een richtlijn voor die oneerlijke handelspraktijken aan banden wil leggen. Daarbij zijn maatregelen als kortere betaaltermijnen voor verse producten en het verbieden van bepaalde praktijken, zoals het eenzijdig of met terugwerkende kracht wijzigen van contracten, het last-minute annuleren van bestellingen, of leveranciers doen betalen voor weggegooide producten. 

 

Verschillende belangenorganisaties in de voedingssector dringen er nu echter op aan om de bescherming uit te breiden tot alle actoren, groot of klein. Onder hen ook de European Brands Association, die de grote merkfabrikanten vertegenwoordigt.

 

Hoge kosten, lage marges

Dat is tegen het zere been van de retailers, die vrezen dat hun onderhandelingspositie verzwakt wordt. Een aanpassing van de richtlijn zou volgens hen leiden tot aanzienlijke marktverstoring, hogere winsten voor fabrikanten en hogere prijzen voor consumenten. In een open brief drukken de CEO’s van 22 grote retailers (waaronder Ahold Delhaize, Carrefour, Colruyt, Lidl en Metro) hun bezorgdheid uit. Ze wijzen erop dat zelfs de grootste Europese retailers een marktkapitalisatie hebben die minder dan een tiende bedraagt van de grote foodfabrikanten. Die fabrikanten genereren bovendien een nettowinst van 15 tot 30%, terwijl die van de retailers slechts 2 tot 4% bedraagt. Geen enkele retailer vertegenwoordigt meer dan 2% van de wereldwijde omzet van deze multinationals.

 

Ook benadrukken de CEO’s dat de retailsector wordt gekenmerkt door hoge kosten en lage marges. De snelle groei van online zet die marges nog meer onder druk. “Retailers doen enorme investeringen om relevant te blijven in dit digitale tijdperk: nieuwe infrastructuur en technologie, nieuwe diensten, nieuwe bedrijfsmodellen. Het overdragen van meer winst aan grote multinationale leveranciers in deze richtlijn zal de druk opvoeren en de risico's inzake werkgelegenheid verder verergeren,” zo luidt het.