Waarom retailers kleur moeten bekennen

Waarom retailers kleur moeten bekennen

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Het belang van ‘eye candy’

Voor 85% van de consumenten is kleur één van de belangrijkste redenen om een product te kopen. Toch blijft het belang van kleur vaak onderbelicht in de retailwereld. In haar boek, dat op 30 mei verschijnt bij Lannoo Campus, toont Francq welke invloed kleuren en trends hebben op het koopgedrag, en waarom elke marketeer beter grondig nadenkt over het gebruik van kleur. 

 

Aan de hand van cases en getuigenissen illustreert het boek hoe bedrijven met kleur aan de slag kunnen gaan. Voorbeelden uit de design- en interieurwereld worden afgewisseld met verhalen uit de mode en culinaire sector. Naast interviews met toonaangevende ontwerpers komen er ook kleurexperts aan het woord. Kok Seppe Nobels vertelt over kleurgebruik in de keuken. Anne Chapelle, CEO van modelabels Ann Demeulemeester en Haider Ackermann, zorgt voor uitleg over kleurgebruik in de mode. En interieurontwerper Gert Voorjans werd gevraagd naar de laatste trends in het architectuurlandschap. 

 

“Kleur is essentieel voor de positionering en de verkoopcijfers van merken en producten. In mijn boek geef ik marketeers, CEOʼs en designers tips om gefundeerd kleuren en trends in te zetten”, aldus Francq. “Dat is geheel in lijn met de filosofie van mijn bedrijf Francq Colors. Je moet niet alleen het hoofd raken, maar ook het hart. Wij onderschatten nooit het belang van 'eye candy'”.  

Tags: