Waarom retailers kleur moeten bekennen | RetailDetail

Waarom retailers kleur moeten bekennen

Waarom retailers kleur moeten bekennen

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Het belang van ‘eye candy’

Voor 85% van de consumenten is kleur één van de belangrijkste redenen om een product te kopen. Toch blijft het belang van kleur vaak onderbelicht in de retailwereld. In haar boek, dat op 30 mei verschijnt bij Lannoo Campus, toont Francq welke invloed kleuren en trends hebben op het koopgedrag, en waarom elke marketeer beter grondig nadenkt over het gebruik van kleur. 

 

Aan de hand van cases en getuigenissen illustreert het boek hoe bedrijven met kleur aan de slag kunnen gaan. Voorbeelden uit de design- en interieurwereld worden afgewisseld met verhalen uit de mode en culinaire sector. Naast interviews met toonaangevende ontwerpers komen er ook kleurexperts aan het woord. Kok Seppe Nobels vertelt over kleurgebruik in de keuken. Anne Chapelle, CEO van modelabels Ann Demeulemeester en Haider Ackermann, zorgt voor uitleg over kleurgebruik in de mode. En interieurontwerper Gert Voorjans werd gevraagd naar de laatste trends in het architectuurlandschap. 

 

“Kleur is essentieel voor de positionering en de verkoopcijfers van merken en producten. In mijn boek geef ik marketeers, CEOʼs en designers tips om gefundeerd kleuren en trends in te zetten”, aldus Francq. “Dat is geheel in lijn met de filosofie van mijn bedrijf Francq Colors. Je moet niet alleen het hoofd raken, maar ook het hart. Wij onderschatten nooit het belang van 'eye candy'”.  

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.