Wall Street verwacht donkere retailweek | RetailDetail

Wall Street verwacht donkere retailweek

Wall Street verwacht donkere retailweek
Foto Shutterstock

Deze week maken een aantal Amerikaanse klassieke retailers hun resultaten over het eerste kwartaal van 2017 bekend. Goede rapporten worden alvast niet verwacht.

Weinig trompetgeschal

Op de aankondigingskalender van Wall Street staan onder meer JCPenny, Macy’s, Nordstrom en Kohl’s. Hun cijferbiechten zullen ongetwijfeld een licht werpen op de evolutie in de sector, maar analisten zijn niet positief. De Amerikaanse economie groeide in het eerste trimester immers maar met 0,7%, onder meer omdat de gezinsbestedingen slechts met 0,3% toenamen: de slechtste prestatie sinds 2009.

 

Bovendien wordt de klassieke handel het zwaarst getroffen. Volgens vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield is het aantal Amerikanen dat nog naar een fysieke winkel gaat tussen 2010 en 2013 meer dan gehalveerd en gaat het sindsdien verder omlaag. Vastgoedonderzoeksbureau Green Street Advisors berekende zelfs dat de omzet per vierkante voet in de klassieke warenhuizen hierdoor van 165 dollar in 2006 naar 124 dollar in de lente van 2016 is gezakt, zonder op beterschap te mogen rekenen.

 

Reorganisaties volop aan de gang

Dat heeft zware gevolgen: dit jaar sloten al bijna 3.600 klassieke warenhuizen de deuren. Voor het hele jaar wordt gerekend op 8.600 sluitingen, waarmee het totaal van meer dan 7.000 uit 2008, toen de financiële crisis lelijk huis hield, kan worden overschreden.

 

Voor de werkgelegenheid in de sector is dat uiteraard geen goede zaak: in het eerste kwartaal gingen in de Amerikaanse retail al meer dan 30.000 jobs verloren. De verliezen in februari en maart waren de ergste sinds de terugval in november en december 2009, wat er duidelijk op wijst dat de sector volop in reorganisatie is.

 

Online profiteert

Toch zijn de beleggers niet negatief over de globale retailsector, want de nieuwe retailers liggen wel in de gratie. Hun groep wordt aangevoerd door Amazon.com, Netflix en Priceline: in 2016 waren de online verkopen in de VS dan ook al goed voor een omzet van bijna 400 miljard dollar (zowat 370 miljard euro), 14,4% meer dan het jaar voordien. Voor 2017 gaat het Centre for Retail Research uit van een verdere toename met 14,9%, en voor 2018 wordt op een bijkomende online verkoop van 15,4% gerekend.

 

Ook een aantal meer traditionelen vallen echter niet uit de toon: ook van ketens als Home Depot en Lowe’s worden goede resultaten verwacht nu de huizenprijzen weer aantrekken en investeren in een woonst aantrekkelijk wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.