Walmart denkt aan nieuwe keten in India | RetailDetail

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

Walmart denkt aan nieuwe keten in India
Shutterstock

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

 

Opkomende markt

Walmart wil graag meer dan 30% van de aandelen van Flipkart in handen krijgen. Dat is de grootste online marktplaats van India, een opkomende markt met nog flink wat potentieel. De kans is echter groot dat Walmart 'maar' 20 % van de aandelen zal te pakken krijgen: Softbank (met 20,8% de nieuwste grote investeerder in Flipkart) zou het immers niet zien zitten dat Walmart met zo’n grote brok aandelen gaat lopen.

 

Flipkart en Walmart zouden daarnaast ook bekijken of het mogelijk is om samen een fysieke keten te openen in India. Het Indische bedrijf overweegt die optie al langer, maar is nog steeds op zoek naar een goede partner. De investering van Walmart is op dat vlak een belangrijke stap.

 

Amazon

Voor Walmart is de investering in Flipkart vooral een manier om Amazon nog meer het vuur aan de schenen te leggen. Het Amerikaanse bedrijf heeft de voorbije jaren flink geïnvesteerd in de uitbreiding van zijn online tak, met onder andere de aankoop van online retailer Jet.com. Zo hoopt Walmart ook online overeind te blijven, aangezien Amazon wereldwijd een steeds grotere opmars maakt en in de Verenigde Staten al aan de haal is gegaan met flink wat omzet van fysieke retailers als Walmart.

 

Walmart probeert al langer voet aan de grond te krijgen in India, maar stuitte er steevast op wetgevingen die buitenlandse investeringen tegenhouden. Het heeft wel al 21 groothandels in het land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.