Walmart kan online groei niet aanhouden | RetailDetail

Walmart kan online groei niet aanhouden

Walmart kan online groei niet aanhouden
Shutterstock

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

 

Mindere prestaties Jet.com

In het derde kwartaal van 2017 steeg de online omzet bij Walmart nog met meer dan 50%, maar in het laatste kwartaal van het jaar viel die groei terug naar 23%. Dat is nog steeds een fikse stijging, maar dus flink minder dan een kwartaal eerder en zeker onder de verwachtingen van de analisten. Die zien de online verkoop immers als belangrijkste graadmeter voor de manier waarop Walmart kan omgaan met de concurrentie van Amazon.

 

De tragere groei is volgens Walmart te wijten aan een mindere prestatie van Jet.com, de online retailer die volledig in handen is van Walmart. Dat was niet voldoende om investeerders gerust te stellen en dus kreeg het aandeel van Walmart een tik op de Amerikaanse beurs.

 

In 2017 haalde Walmart een omzet van 500,3 miljard dollar (407 miljard euro), een groei van 3% tegenover een jaar eerder. De online omzet groeide vorig jaar dan weer met 44%. De operationele winst viel daarbij terug naar 20,4 miljard dollar (17 miljard euro), een daling van 40,1%.

 

Voor het huidige boekjaar verwacht Walmart een winst per aandeel van 4,75 tot 5 dollar per aandeel. Ook dat is lager dan de gemiddelde verwachting van 5,13 dollar.

 

Walmart is nog altijd bezig met het uitbreiden van de online activiteiten. Zo is het momenteel in gesprek met het Indische platform Flipkart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.