Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal

Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal

Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal
http://www.shutterstock.com/pic-385011994/

Na een goed tweede kwartaal heeft het grootste supermarktconcern ter wereld, het Amerikaanse Walmart, zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd.

Sterke prestatie op thuismarkt

Walmart wist het voorbije kwartaal (dat tot eind juli liep) vooral te profiteren van sterkere verkopen op zijn Amerikaanse thuismarkt. Daar steeg de omzet in vestigingen die minstens een jaar open zijn met 1,6%, analisten hadden gemiddeld op een groei van ‘maar’ 1% gerekend. Volgens Bloomberg is Walmart er daardoor in geslaagd om op zijn belangrijke thuismarkt marktaandeel terug te winnen van de concurrentie.

 

De nettowinst van ’s werelds grootste supermarktketen bedroeg in diezelfde drie maanden bijna 3,8 miljard dollar (omgerekend zo’n 3,3 miljard euro, goed voor een stijging met 8,6%), terwijl de groepsomzet een half procentje groeide tot 120,85 miljard dollar (ca. 105 miljard euro). Alweer beter dan de analisten hadden verwacht: zij hadden gerekend op 120,37 miljard dollar.

 

Als verklaring voor de prima cijfers verwijst topman Doug McMillon onder meer naar de verbouwing van flink wat winkels, de betere klantenservice en de scherpere prijssetting, waardoor meer klanten de weg vonden naar Wal-Mart. Het supermarktconcern investeert ook flink in onlineverkoop: onlangs kocht het concern nog voor 3,3 miljard dollar e-commercebedrijf Jet.com, een concurrent van Amazon.

 

Voor het hele boekjaar verwacht Walmart een winst per aandeel tussen 4,15 en 4,30 dollar, eerder ging het bedrijf uit van 4 tot 4,30 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.