Wat na de digitalisering? Vier grote trends | RetailDetail

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

1. Servitization 

Producten verkopen, is vandaag geen interessant model meer. In een digitale wereld kan iedereen producten online zetten en ze aan de beste prijs proberen te verpatsen. Retailers en ook heel veel andere bedrijven bewegen zich daarom steeds meer weg van het pure verhandelen van producten naar een service-gecentreerd model. 


“Prijzen en marges staan overal onder druk. Retailers zien hun marges uitgehold worden en de scherpte van de concurrentie neemt snel toe. Om zich te differentiëren en om een toegevoegde waarde te gaan bieden, zoeken bedrijven een dienstenmodel (servitization) op”, vertelt Annick Lemaylleux. “Zo krijgen ze ook betekenisvollere contacten met consumenten en dat verhoogt dan weer de loyaliteit.”

 

2. Automatisering

Efficiënter werken wordt ondertussen mogelijk gemaakt door automatisering. Achter de schermen, maar ook voor de schermen. In de toevoerketen gebruiken al heel wat bedrijven robots, meestal in hun distributiecentra.

 

Maar het kan nog verder gaan: Annick Lemaylleux geeft op het RetailDetail Congress onder andere het voorbeeld van een pizzamaker die robots gebruikt om de pizza’s samen te stellen, maar ook geautomatiseerde ovens in zijn trucks heeft geïnstalleerd. Zo worden de pizza’s afgebakken tijdens het vervoer. Ovenverser kan niet?


“Voor de schermen is Amazon Go natuurlijk een welbekend voorbeeld van automatisering. Stel je voor, een hele winkel zonder mensen. Automatisering kan daarenboven dienen om meer contact met je klanten te krijgen, zoals via chatbots,” aldus Annick Lemaylleux.

 

Het cosmeticamerk Covergirl heeft zo een chatbot-versie gemaakt van de Amerikaanse tienerster Kalani Hilliker: de chatbot praat en doet net zoals zij en gaat zo in gesprek met consumenten.

 

3. Hyperpersonalisatie 

Digitalisering zorgen ervoor dat we meer kunnen personaliseren, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Annick Lemaylleux ziet hyperpersonalisatie als een toonaangevende trend en een belangrijk gevolg van de digitale disruptie. 


Ook wat we vandaag al kennen wanneer we vliegtuigtickets zoeken, gaat volgens Annick Lemaylleux in de toekomst gemeengoed worden: gepersonaliseerde prijzen. “Nu passen de prijzen van onze vliegtickets zich al aan ons aan, binnenkort ook de prijzen van een flesje frisdrank in de supermarkt.”


Hoe dat kan? “In de meeste super- en hypermarkten in Frankrijk zie je vandaag elektronische prijstags. Daarmee kunnen de prijzen zich nu al aanpassen aan concurrenten en zo meer (dynamic pricing), maar in de toekomst zullen ook gepersonaliseerde prijzen mogelijk zijn. Dan communiceert het productlabel bijvoorbeeld met je mobiele apparaat en krijg je een individuele prijs te zien.”

 

4. Hybride ‘consumer journey’

In de toekomst gaan we naar een hybride ‘consumer journey’, ziet Lemaylleux. “Vroeger waren er de traditionele retailers. Die hebben nu online aan hun aanbod toegevoegd. We zitten sindsdien in een omnichannel-fase, waarbij de kanalen gemengd worden in een consumer journey.”


De volgende stap is echter dat de kanalen wegvallen. “Retailers moeten begrijpen dat het helemaal niet langer om kanalen gaat. Elke ‘consumer journey’ wordt een hybride pad: online, offline en allemaal door elkaar.”


Make-upketen Sephora stelde zich zo de vraag of ze niet naar een kleiner winkelconcept konden gaan. De retailer wilde een winkel openen met slechts een derde van hun gewoonlijke verkoopoppervlakte. En dat is gelukt: Sephora Flash biedt uiteindelijk een hybride ‘shopping journey’, waar sommige producten fysiek aanwezig waren en andere virtueel. 


Voor  de Carrefour-hypermarkt in Mons zette Atos ook een virtuele winkelruimte (virtual wall) op bij de ingang, waarin consumenten hun zware producten kunnen bestellen die ze bij de drive na hun aankopen kunnen ophalen.


Welke andere trends zullen de toekomst van de retail kleuren? Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma #Marketing op het RetailDetail Congress donderdag 27/04 en kom het van Annick Lemaylleux zelf te weten. Opgelet: laatste plaatsen!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.