Webwinkels verzwijgen meerkost

Webwinkels verzwijgen meerkost

Meer dan een derde van de onlineverkopers van smartphones verzwijgt de verplichte thuiskopieheffing bij de gecommuniceerde prijs op hun website. Die komt er tijdens het bestellen echter wel bij, waardoor de prijs hoger ligt dan de prijs die de klant eerst te zien kreeg.

Onderzoek van consumentenbond

De resultaten komen voort uit een inventarisatie van de Consumentenbond, die vindt dat vaste kosten van bij het begin al in de prijs moeten inbegrepen zijn en niet later toegevoegd mogen worden. De thuiskopieheffing kan oplopen tot 6,05 euro.

 

"Ze lokken klanten met een exclusieve prijs", verklaart de Consumentenbond. Volgens de wet moeten getoonde artikelprijzen altijd alle bijkomende kosten vermelden. Wehkamp.nl, Media Markt, Saturn, Neckermann.com, Expert en Hi tellen de heffing bij tijdens de checkout. Kijkshop, Telfort en Vodafone tonen de thuiskopieheffing bij de tweede prijs in het verkoopproces.

 

Tot 6,05 euro

De thuiskopieheffing is nieuw voor laptops, smartphones en tablets sinds dit jaar. De heffing is een toeslag op producten waarmee consumenten thuis kopieën van muziek of video's kunnen maken. De heffing bestond eerder ook al voor beschrijfbare cd's, dvd's en Blu-ray. Afhankelijk van de grootte van de opslagruimte ligt de thuiskopieheffing tussen 1,12 euro en 6,05 euro.

 

Veel webwinkels weten niet goed hoe ze de thuiskopieheffing moeten doorrekenen aan hun klanten en een deel betaalt ze zelfs uit eigen zak. Het is niet verplicht om de thuiskopieheffing apart te melden, maar de Stichting Thuiskopie ziet dat liever wel gebeuren, om zo volledig transparant te zijn naar de klant toe.

Tags: