Webwinkels verzwijgen meerkost | RetailDetail

Webwinkels verzwijgen meerkost

Webwinkels verzwijgen meerkost

Meer dan een derde van de onlineverkopers van smartphones verzwijgt de verplichte thuiskopieheffing bij de gecommuniceerde prijs op hun website. Die komt er tijdens het bestellen echter wel bij, waardoor de prijs hoger ligt dan de prijs die de klant eerst te zien kreeg.

Onderzoek van consumentenbond

De resultaten komen voort uit een inventarisatie van de Consumentenbond, die vindt dat vaste kosten van bij het begin al in de prijs moeten inbegrepen zijn en niet later toegevoegd mogen worden. De thuiskopieheffing kan oplopen tot 6,05 euro.

 

"Ze lokken klanten met een exclusieve prijs", verklaart de Consumentenbond. Volgens de wet moeten getoonde artikelprijzen altijd alle bijkomende kosten vermelden. Wehkamp.nl, Media Markt, Saturn, Neckermann.com, Expert en Hi tellen de heffing bij tijdens de checkout. Kijkshop, Telfort en Vodafone tonen de thuiskopieheffing bij de tweede prijs in het verkoopproces.

 

Tot 6,05 euro

De thuiskopieheffing is nieuw voor laptops, smartphones en tablets sinds dit jaar. De heffing is een toeslag op producten waarmee consumenten thuis kopieën van muziek of video's kunnen maken. De heffing bestond eerder ook al voor beschrijfbare cd's, dvd's en Blu-ray. Afhankelijk van de grootte van de opslagruimte ligt de thuiskopieheffing tussen 1,12 euro en 6,05 euro.

 

Veel webwinkels weten niet goed hoe ze de thuiskopieheffing moeten doorrekenen aan hun klanten en een deel betaalt ze zelfs uit eigen zak. Het is niet verplicht om de thuiskopieheffing apart te melden, maar de Stichting Thuiskopie ziet dat liever wel gebeuren, om zo volledig transparant te zijn naar de klant toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.