Webwinkels verzwijgen meerkost | RetailDetail

Webwinkels verzwijgen meerkost

Webwinkels verzwijgen meerkost

Meer dan een derde van de onlineverkopers van smartphones verzwijgt de verplichte thuiskopieheffing bij de gecommuniceerde prijs op hun website. Die komt er tijdens het bestellen echter wel bij, waardoor de prijs hoger ligt dan de prijs die de klant eerst te zien kreeg.

Onderzoek van consumentenbond

De resultaten komen voort uit een inventarisatie van de Consumentenbond, die vindt dat vaste kosten van bij het begin al in de prijs moeten inbegrepen zijn en niet later toegevoegd mogen worden. De thuiskopieheffing kan oplopen tot 6,05 euro.

 

"Ze lokken klanten met een exclusieve prijs", verklaart de Consumentenbond. Volgens de wet moeten getoonde artikelprijzen altijd alle bijkomende kosten vermelden. Wehkamp.nl, Media Markt, Saturn, Neckermann.com, Expert en Hi tellen de heffing bij tijdens de checkout. Kijkshop, Telfort en Vodafone tonen de thuiskopieheffing bij de tweede prijs in het verkoopproces.

 

Tot 6,05 euro

De thuiskopieheffing is nieuw voor laptops, smartphones en tablets sinds dit jaar. De heffing is een toeslag op producten waarmee consumenten thuis kopieën van muziek of video's kunnen maken. De heffing bestond eerder ook al voor beschrijfbare cd's, dvd's en Blu-ray. Afhankelijk van de grootte van de opslagruimte ligt de thuiskopieheffing tussen 1,12 euro en 6,05 euro.

 

Veel webwinkels weten niet goed hoe ze de thuiskopieheffing moeten doorrekenen aan hun klanten en een deel betaalt ze zelfs uit eigen zak. Het is niet verplicht om de thuiskopieheffing apart te melden, maar de Stichting Thuiskopie ziet dat liever wel gebeuren, om zo volledig transparant te zijn naar de klant toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.