Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade | RetailDetail

Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade

Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade

Meer dan 70% van de voedingsbedrijven heeft economische schade geleden door de wegblokkades die truckers optrokken tegen de invoering van de kilometerheffing, zegt belangenorganisatie Fevia.

"Gemiddeld 18.000 euro per dag per bedrijf"

Zeven dagen hebben boze vrachtwagenbestuurders tal van (autosnel)wegen geblokkeerd uit protest tegen de invoering van de kilometerheffing voor trucks vanaf 3,5 ton. Gisteravond liet minister van binnenlandse zaken Jan Jambon (N-VA) de blokkades oprollen, tot tevredenheid van onder meer Fevia, de federatie van de voedingsindustrie. Die had aangedrongen op een ingrijpen van de overheid na een enquête bij haar leden, waaruit bleek dat die flink wat schade opliepen door de acties.

 

Meer dan 70% van de voedingsbedrijven wordt getroffen door de gevolgen van de blokkeringen van de (auto)snelwegen, aldus FEVIA-topman Chris Moris, en "Het getroffen aantal ondernemingen neemt dag na dag toe. Een enquête bij onze leden toont aan dat de impact op de voedingsbedrijven gemiddeld oploopt tot 18.000 euro per dag per bedrijf." "Deze kosten komen boven op de impact van de kilometerheffing zelf, die voor het transport van voedingsproducten op 150.000.000 euro is berekend door Transport and Mobility Leuven”, aldus nog Fevia.

 

De acties tegen de invoering van de kilometerheffing mogen dan al letterlijk van de baan zijn, de woede is nog niet gaan liggen. Eerst geven de truckers nieuw overleg volgende week een nieuwe kans, maar als dat niets oplevert zijn nieuwe acties niet uitgesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.