Weinig enthousiasme voor nieuwe Amazon boekwinkel in New York | RetailDetail

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York
Shutterstock

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

Geen prijzen

De nieuwe winkel, ondertussen al de zevende boekwinkel van Amazon, bevindt zich in het Time Warner Centre in Manhattan en heeft een oppervlakte van 370 m². De invulling van de winkel zal, naast een aantal kleine innovaties, voor de meeste bezoekers aanvoelen als een traditionele boekwinkel. Dat is alvast de kritiek die een aantal analisten hebben op de nieuwe winkel: voor een gewone klant voegt de boekwinkel van Amazon te weinig toe, al zijn er een aantal nieuwigheden die niet overal te vinden zijn.

 

Zo wordt er in de winkel niet met cash geld gewerkt: klanten scannen de prijzen met hun smartphone en betalen hun boeken bij zelfbedieningskassa’s. Abonnees van Amazon Prime betalen in de winkel bovendien de prijs die ze ook online zouden moeten neertellen. Voor andere klanten geldt de normale prijs. Dat wil ook meteen zeggen dat er in de hele winkel geen enkel prijskaartje te vinden is, wat het voor sommigen net dat tikkeltje te omslachtig maakt.

 

Data

Voor de aangeraden titels wordt er gebruik gemaakt van de data die Amazon verzamelt in zijn online winkel. Zo is er bijvoorbeeld een assortiment te vinden dat bestaat uit boeken die op minder dan drie dagen werden uitgelezen door gebruikers van Kindle en in het hele assortiment is geen enkel boek te vinden die op Amazon minder dan vier op vijf sterren krijgt.

 

Analisten vragen zich toch af wat Amazon met deze winkel toevoegt aan een markt waarin al zoveel boekwinkels de deuren hebben moeten sluiten, net omdat steeds meer consumenten hun boeken kopen bij webshops als Amazon. Bovendien is het assortiment in de winkel vrij beperkt en vanwege de kleine winkeloppervlakte voelt alles ook vrij krap aan. Eén bezoeker noemt de winkel dan ook geen volwaardige boekwinkel, maar gewoon een ‘pick-up-and-go’.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.