Wellopet bundelt producten en diensten voor huisdieren

Wellopet bundelt producten en diensten voor huisdieren

Met een symbiose tussen dierenspeciaalzaak en dierenartspraktijk maakt Wellopet de verschuiving van productretail naar serviceretail concreet. De eerste vestiging opent naast Eurotuin in Merelbeke. 

Laagdrempelig

Is het een retailformule of een verzorgingsconcept? Wellopet wil het allebei zijn: een compleet gezondheidscentrum voor de verzorging van honden en katten. In een ruimte van 250 m² kunnen mensen met hun honden en katten terecht voor consultatie, onderzoek en ingreep, gedragstherapie en workshops. Daarnaast biedt Wellopet een webtool waarmee baasjes de gezondheid van hun huisdier dagelijks kunnen opvolgen, met de smartphone als afstandsbediening.

 

“Mensen wachten vaak te lang om de stap naar de dierenarts te zetten. Voorkomen is beter dan genezen,” meent initiatiefnemer Rudy Lefèvre, voormalig topman van Aveve Retail. Daarom ontwikkelde hij een concept dat alle expertise samenbrengt op één plaats, in één centrum en in één webtool. 

 

Abonnementsformule

Innovatief is de manier waarop Wellopet verzorging vertaalt naar producten volgens een abonnementsformule. Mensen bundelen de preventieve zorg voor hun dier in pakketten. Bestellen gebeurt met één klik, levering is gratis en annuleren kan op elk moment.

 

Life Plan is een zorgpakket met medicatie, verzorging en gedragsconsultatie, digitaal te beheren en gespreid te betalen. Food Plan is een allesomvattend voedingspakket om het huisdier in optimale conditie te houden, naar keuze voor 3, 6 of 12 maanden. Medi-Plan tenslotte wordt een zorgverzekering voor huisdieren (deze dienst is nog in ontwikkeling). 

 

Van product naar service

Wellopet wil zeer toegankelijk zijn en ligt naast een groot tuincentrum. Tuincentra moeten, net als andere retailers, op zoek naar nieuwe verdienmodellen, weet Rudi De Kerpel van Eurotuin. Samen met Rudy Lefèvre en dierenarts Ben Hilderson investeert hij in het nieuwe concept, dat in de toekomst ter beschikking kan komen van alle retailers die het als een toegevoegde waarde zien voor hun activiteiten. “Ik beschouw het als een bijkomende traffic builder.” Voor kannibalisatie op het bestaande dierenvoedingaanbod bij Eurotuin is hij niet bang: “Retailers moeten vooral bang zijn van de slinkende marges op dierenvoeding”, meent hij. 

 

“De toegevoegde waarde van succesvolle retail zal verschuiven van de verkoop van producten naar het verhandelen van services, of product-dienstcombinaties”, voegt Lefèvre daaraan toe. Wellopet is een goede illustratie van deze trend. Hoe ambitieus de ondernemers zijn? “Het concept is schaalbaar. Als we binnen drie jaar nog altijd maar één vestiging hebben, dan moeten we concluderen dat we de bal flink hebben misgeslagen…”

 

Wellopet opent de deuren op zaterdag 20 en zondag 21 augustus, de eerste consultaties zijn voorzien vanaf vrijdag 26 augustus.