Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro | RetailDetail

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie is de mondiale handel in namaak intussen al goed voor jaarlijks meer dan 400 miljard euro.

2,5% van de totale wereldhandel

De OESO en de EUIPO bestudeerden de gegevens van bijna een half miljoen inbeslagnames door douanediensten wereldwijd (van 2011 tot 2013) en berekenden dat de namaaksector in 2013 een duizelingwekkende omzet van 461 miljard dollar realiseerde, omgerekend ongeveer 407 miljard euro. Dat stemt overeen met 2,5% van de wereldhandel dat jaar.

 

Alleen al in de Europese Unie is 5% van alle ingevoerde producten nagemaakt, voor een totale waarde van 85 miljard euro. De Verenigde Staten zijn het zwaarst getroffen land: zowat 20% van de waarde van de tussen 2011 en 2013 wereldwijd in beslag genomen goederen heeft betrekking op Amerikaanse merken en patenten. Italië volgt met 15%, voor Frankrijk en Zwitserland met elk 12%. Twee procent van de waarde van de in beslag genomen goederen slaat op Belgische producten (zie grafiek).

 

De grootste producent van namaakgoederen is met een heel grote voorsprong China: 63,2% van de in beslag genomen goederen komt uit dat land. Op twee staat Turkije, met 3,3%, gevolgd door Singapore (1,9%). Overigens hebben alle economische sectoren te kampen met namaak, zo blijkt nog: van luxegoederen over cosmetica en geneesmiddelen tot voeding. Schoenen, kleding en lederwaren worden echter nog steeds het vaakst nagemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.