Wereldwijde containertrafiek draait in de soep: tekorten en hogere prijzen op komst

Een dokwerker controleert containers
Shutterstock

Corona, handelsconflicten en de brexit. Die onzalige drievuldigheid heeft de wereldwijde containertrafiek helemaal op z'n kop gezet. En die chaos is op weg naar onze winkelrekken, met tekorten en oplopende prijzen tot gevolg.

 

Fitnessmateriaal en fietsen

Een blik op de algemene tarieven voor containers toont meteen de omvang van het probleem. In vergelijking met een jaar geleden is de gemiddelde prijs voor een container bijna verviervoudigd. Maar die algemene tendens verbergt grote individuele schommelingen, die het kleine spelers bijna onmogelijk maakt om nog normaal te functioneren.

 

In een reportage in De Standaard getuigen een aantal zaakvoerders van importbedrijven en groothandels over de impact van die markttrend op hun activiteiten. Een transporteur zag de prijs voor een container opveren van 1.200 dollar vorig jaar tot soms meer dan 10.000 dollar vandaag. Een handel in fitnesstoestellen en fietsen wordt geconfronteerd met immense vertragingen. De wachttijd voor pakweg loopbanden explodeerde van maximaal 48 uur tot 4 à 6 maanden.

 

Door de lockdownwereld waarin we allen beland zijn, is ook de vraag naar sport- en fitnessmateriaal enorm toegenomen. Maar de druk aan de vraagzijde volstaat niet als verklaring voor de schokken in de aanvoerketen.

 

Corona, brexit en Trump

Er is de impact van de coronacrisis. De wereldwijde handelsstromen vertragen daardoor, en rederijen bouwden hun capaciteit af. Heel wat bedrijven bouwden ook voorraden op om te anticiperen op de brexit en de impact van de handelsconflicten die Donald Trump door middel van importheffingen veroorzaakte. Daardoor staan heel wat containers geblokkeerd.

 

Elk jaar is er sowieso rond deze tijd een stijging van de containertarieven in de aanloop naar het Chinese nieuwjaar. Bedrijven anticiperen op de vertraging van het Chinese productieapparaat. Maar dat effectief wordt nu fors versterkt door die andere, uitzonderlijke factoren.

 

30 euro meer voor een flatscreen-tv

En dat gaan klanten in de winkels merken. Er dreigen tekorten in producten die het typisch moeten hebben van seizoensaanvoer met hele containers tegelijk, zoals bijvoorbeeld tuinmeubilair. En wat er wel nog doorkomt, dreigt gevoelig duurder te worden. De Standaard maakt een rudimentaire rekenoefening voor televisietoestellen.

 

Een standaardcontainer kan zo'n 300 flatscreenschermen bevatten. Als de prijs van die container met 6.000 dollar stijgt, en als dat integraal aan de klant wordt doorgerekend, betaalt die na de marge die de winkel erop neemt (en btw) zowat 30 euro meer voor een televisie.