Wibra weet weer wat winst is | RetailDetail

Wibra weet weer wat winst is

Wibra weet weer wat winst is
Wikipedia

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

 

Besparingen

In 2016 haalde Wibra een omzet van 172 miljoen euro (-3,4%), maar volgens het FD is ten opzichte van 2013 de omzet zelfs al met 8%. In tegenstelling tot in 2015 wist Wibra in 2016 wel een nettowinst te maken van 4,2 miljoen euro, een jaar eerder werd er nog een verlies geleden van 6,1 miljoen euro. Dat Wibra opnieuw winst maakt, wil echter niet zeggen dat de keten uit de moeilijkheden is: de winst is immers vooral toe te schrijven aan een besparing van 10,7 miljoen euro bij ‘overige bedrijfskosten’, en er is ook sprake van een eenmalige inkomst uit een desinvestering, die in het jaarverslag verder niet wordt toegelicht.

 

Wibra blijft dan ook kampen met de concurrentie van de fastfashionketens, met Primark op kop. Ook ketens als H&M en Forever 21 knabbelen aan de inkomsten, omdat klanten er vrijwel aan dezelfde prijs als bij Wibra modieuze kleding kunnen vinden, die ze niet bij de Nederlandse keten aantreffen.

 

De keten wil voorlopig alvast niet besparen op personeel, want zowel het personeelsbestand als de loonkosten zijn in 2016 vrijwel stabiel gebleven. Het aantal winkels daalde licht van 307 naar 304 vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie.