Wibra zoekt nieuwe strategie na machtswissel

Vrachtwagen die winkels van discounter Wibra bevoorraadt.
Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Oprichtersfamilie Wierdsma staat niet langer aan het roer van ‘hun’ keten Wibra. Onder nieuw management is de retailer bezig met een grote strategie-oefening.

 

“Wij moeten mee”

Sinds mei maakt Ronald Wierdsma, eigenaar van Wibra, geen deel meer uit van het management van de discountketen. De nieuwe CEO is Bas Duijsens, die sinds oktober 2018 in de hoogste regionen van het bedrijf werkzaam is. Duijsens en zijn team timmeren nu aan een nieuwe strategie voor Wibra.

 

"De wereld is aan het veranderen, en wij moeten mee", citeert RetailTrends de topman: "Het is niet meer zo dat je je deuren opent, een paar bakken neerzet waar je de handel in legt en dat je het dan tegen lage prijzen wel verkoopt."

 

In de komende maanden zullen daarom het concept en de strategie worden geanalyseerd, compleet met onder andere klantprofielen en een concurrentieanalyse. Op basis daarvan denkt Duijsens "wat randzaken" aan te moeten passen in de strategie van de keten. Het DNA blijft bewaard, klinkt het: "We hebben de roerige jaren ook met dit concept overleefd en gaan zeker niet het kind met het badwater weggooien."

 

De Nederlandse keten werd opgericht in 1956 door Jo Wierdsma, de vader van Ronald. De naam Wibra komt van "Wierdsma & Braam", naar de oprichter en zijn vrouw. De keten breidde uit van één winkel in Gelderland naar een 300-tal winkels in Nederland en België.