Winkel zonder werknemers geopend in Zweden | RetailDetail

Winkel zonder werknemers geopend in Zweden

Winkel zonder werknemers geopend in Zweden

In Zweden is zopas een winkel geopend waar geen werknemers zullen te vinden zijn. Klanten kunnen al hun aankopen afronden met behulp van hun smartphone en zullen 24 uur per dag toegang hebben tot de winkel.

Geen tabak, medicijnen of alcohol

Volgens eigenaar Robert Ilijason is zijn winkel de perfecte oplossing voor klanten die een kleine aankoop willen doen op momenten dat de normale supermarkten gesloten zijn, zonder dat hij op zoek moet gaan naar werknemers die de nachturen voor hun rekening kunnen en willen nemen.

 

Klanten moeten zich op voorhand registreren voor de winkel en een app downloaden. Daarmee kunnen ze dan de deuren van de winkel openen, wanneer ze aankopen willen doen. Ook in de winkel wordt alles met de smartphone afgerond. Betalingen gebeuren op een maandelijkse basis.

 

De winkel mikt vooral op kleine producten, zoals melk, brood, suiker, luiers en andere zaken die normaal verkocht worden bij een kleine buurtwinkel. Tabaksproducten en medicijnen worden er niet verkocht. Zo wil Ilijason het risico op diefstal verkleinen. Alcohol mag sowieso al niet verkocht worden in Zweedse buurtwinkels.

 

Ouder publiek overtuigen

Ilijason hoopt dat zijn idee zich verder zal verspreiden in Zweden. Volgens hem hebben verschillende steden en dorpen opnieuw nood aan kleine buurtwinkels en het ontbreken van personeelskosten maakt het volgens hem eenvoudiger om een winkel op te starten.

 

Het grootste probleem zal volgens hem het overhalen van een ouder publiek zijn, dat het moeilijker heeft met de technologie die gebruikt wordt in de winkel. Daarom denkt hij er aan om misschien toch iemand enkele uren per dag in de winkel te laten werken, om klanten te helpen bij hun aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.