Winkeliers niet geïnteresseerd in 24 uursopening | RetailDetail

Winkeliers niet geïnteresseerd in 24 uursopening

Winkeliers niet geïnteresseerd in 24 uursopening

Amsterdam heeft een proef beëindigd waarbij winkeliers in een aantal winkelgebieden toestemming kregen om 24 uur per dag open te zijn. Volgens de gemeente hebben winkeliers geen interesse in opening rond de klok.

Handelaars volgden voorstel niet

Het proefproject begon in 2012 op voorspraak van VVD, D66 en Groen Links en stond ondernemers bij de ArenA-boulevard, de Amsterdamse Poort, langs de Van Baerlestraat en in de PC Hooftstraat voor een jaar toe om zo lang open te gaan als ze zelf wilden. Alleen winkels waar alcoholische dranken werden verkocht mochten niet meedoen aan de test. Volgens wethouder Carolien Gehrels werd er nauwelijks gebruik gemaakt van de verruimde openingstijden, vernam De Telegraaf.

 

Op basis van de resultaten van de proef heeft Gehrels besloten om de gemeentelijke sluitingsregels niet aan te passen: met uitzondering van avondwinkels moeten de detailhandel tussen 22.00 uur in de avond en 06.00 uur in de ochtend gesloten zijn.

 

De beslissing van de wethouder is niet bij iedereen in goede aarde gevallen: de lokale middenstandsvereniging stelt dat de proef in verkeerde marktgebieden is gehouden. In het centrumgebied zou het door de nachtelijke aanwezigheid van toeristen veel nuttiger zijn geweest, zo stelt de Amsterdamse afdeling van MKB Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.