Winkeliers vrezen illegaal vuurwerk in pakketten | RetailDetail

Winkeliers vrezen illegaal vuurwerk in pakketten

Winkeliers vrezen illegaal vuurwerk in pakketten

Nederlandse supermarkten en andere winkels met een afhaalpunt voor pakketjes pleiten voor een veel strengere controle van deze pakketten op de aanwezigheid van illegaal vuurwerk. De vrees bestaat dat er complete vuurwerkbommen aanwezig zijn achter de balies van deze winkels.

Webwinkels zorgen voor 'legale smokkel' van vuurwerk

De Raad Nederlandse Detailhandel slaat alarm: "De pakkans voor overtreders is op dit moment vrijwel nihil. De kleine pakkans stimuleert de handel in illegaal vuurwerk. De winkeliers vrezen daarnaast meer incidenten met illegaal vuurwerk, zowel bij gebruik door consumenten als bij de opslag van illegaal vuurwerk", stelt Wouter Weide tegenover Out of Home Shops.

 

Nederland kent strenge limieten op de sterkte van vuurwerk, wat in het verleden leidde tot grootschalige smokkel vanuit België en Duitsland. Intussen hebben consumenten echter webwinkels ontdekt als manier om het illegale vuurwerk aan te schaffen.

 

Bij een controle van een vrachtwagen vol pakketten uit Polen en Tsjechië die eerder deze week werden liefst tien pakketten met illegaal vuurwerk aangetroffen. Winkeliers kunnen in geval van twijfel zelf niet controleren wat de inhoud van de pakjes is, want de Postwet verbiedt afhaalpunten om de pakketten te openen. Wel kan de inspectie worden ingeschakeld.

 

De RND pleit echter vooral voor een strengere controle bij de grens of de distributiecentra voor poststukken. "De Inspectie voor Leefomgeving & Transport (ILT) heeft de controle van vuurwerk in postpakketten dit jaar als speerpunt. Echter, tot op heden heeft de Inspectie nauwelijks gecontroleerd.", aldus Weide.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.