Winkeliers willen 'back-up' voor pinsysteem | RetailDetail

Winkeliers willen 'back-up' voor pinsysteem

Winkeliers willen 'back-up' voor pinsysteem
Nederlandse winkeliers zijn de overlast door storingen van het pin-systeem zat. Ze vinden dat er een back-upsysteem moet komen, zodat het betalingsverkeer in honderd procent van de gevallen blijft werken.

Pin-storingen veroorzaken grote omzetverliezen

Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer over het functioneren van het Nederlandse banksysteem. Winkeliers maakten van de gelegenheid gebruik om hun hart te luchten over de effecten van pin-storingen op hun omzet. Nederlanders zijn zo gewend om met de pas te betalen, dat storingen voor enorme omzetdervingen zorgen.



Bij tankstations wordt bij storingen vaak naar het middel van eenmalige machtigingen gegrepen, maar dit zorgt voor lange rijen bij de kassa en bij de pompen omdat het invullen veel tijd kost. Bovendien is het zinloos als later blijkt dat de klant te weinig geld op zijn rekening heeft staan.

 

Winkeliers vragen klanten dan weer om in de buurt contant te gaan pinnen of de creditcard te gebruiken. Dat laatste heeft als grote nadeel dat de kosten voor de winkelier een stuk hoger liggen.

 

Te belangrijk om te falen

Volgens de winkeliers is het derhalve noodzakelijk dat banken het pin-systeem sterk gaan verbeteren. Daarbij zou moeten worden gekeken naar de invoering van een schaduwsysteem, dat kan worden ingezet in geval van storingen.

 

Volgens een bij de zitting aanwezige winkelier is dit in België al het geval. Het pinsysteem is een te belangrijk onderdeel van het Nederlandse betalingssysteem om door storingen plat te worden gelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.