Winkeliers willen 'back-up' voor pinsysteem | RetailDetail

Winkeliers willen 'back-up' voor pinsysteem

Winkeliers willen 'back-up' voor pinsysteem
Nederlandse winkeliers zijn de overlast door storingen van het pin-systeem zat. Ze vinden dat er een back-upsysteem moet komen, zodat het betalingsverkeer in honderd procent van de gevallen blijft werken.

Pin-storingen veroorzaken grote omzetverliezen

Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer over het functioneren van het Nederlandse banksysteem. Winkeliers maakten van de gelegenheid gebruik om hun hart te luchten over de effecten van pin-storingen op hun omzet. Nederlanders zijn zo gewend om met de pas te betalen, dat storingen voor enorme omzetdervingen zorgen.



Bij tankstations wordt bij storingen vaak naar het middel van eenmalige machtigingen gegrepen, maar dit zorgt voor lange rijen bij de kassa en bij de pompen omdat het invullen veel tijd kost. Bovendien is het zinloos als later blijkt dat de klant te weinig geld op zijn rekening heeft staan.

 

Winkeliers vragen klanten dan weer om in de buurt contant te gaan pinnen of de creditcard te gebruiken. Dat laatste heeft als grote nadeel dat de kosten voor de winkelier een stuk hoger liggen.

 

Te belangrijk om te falen

Volgens de winkeliers is het derhalve noodzakelijk dat banken het pin-systeem sterk gaan verbeteren. Daarbij zou moeten worden gekeken naar de invoering van een schaduwsysteem, dat kan worden ingezet in geval van storingen.

 

Volgens een bij de zitting aanwezige winkelier is dit in België al het geval. Het pinsysteem is een te belangrijk onderdeel van het Nederlandse betalingssysteem om door storingen plat te worden gelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top