Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten

Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten

Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten
http://www.shutterstock.com/pic-303887471/

Winkeliers die een pakketpunt van PostNL beheren in hun winkel, hebben een kort geding aangespannen tegen het postbedrijf. Ze willen zo de tariefverlaging, die PostNL doorvoert, tegenhouden.

 

9.000 euro minder inkomsten

Die lagere tarieven zouden een winkelier volgens branchevereniging VVP gemiddeld 9.000 euro per jaar kosten. "De vergoedingen zijn eenzijdig met 25 tot soms wel 40 procent verlaagd. Dat is buiten proportie en doet geen recht aan het werk van de winkeliers", aldus Gert Koudijs van VVP aan de NOS.

 

Voorheen kregen winkeliers 30 cent voor het aannemen en afhandelen van pakketjes, maar nu is dat bedrag gedaald tot minder dan 20 cent. Bovendien blijkt uit onderzoek dat klanten die pakjes komen ophalen amper iets extra kopen in de winkels. "U kent het wel: mensen hebben haast, halen snel het pakketje en gaan weer weg", zegt Koudijs.

 

PostNL zegt dat de tarieven dalen, omdat de processen voor de afhandeling van een pakje vereenvoudigd zijn, maar VVP zegt dan weer dat die nieuwe systemen nog niet zijn uitgerold. “Wij zeggen: ga eerst die verbeteringen eens doorvoeren en pas dan de tarieven aan, niet andersom."

 

Heel wat winkeliers dreigen er alvast mee om te stoppen met hun pakketpunt, als PostNL de tarieven niet terug opvoert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.