Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten

Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten

Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten
http://www.shutterstock.com/pic-303887471/

Winkeliers die een pakketpunt van PostNL beheren in hun winkel, hebben een kort geding aangespannen tegen het postbedrijf. Ze willen zo de tariefverlaging, die PostNL doorvoert, tegenhouden.

 

9.000 euro minder inkomsten

Die lagere tarieven zouden een winkelier volgens branchevereniging VVP gemiddeld 9.000 euro per jaar kosten. "De vergoedingen zijn eenzijdig met 25 tot soms wel 40 procent verlaagd. Dat is buiten proportie en doet geen recht aan het werk van de winkeliers", aldus Gert Koudijs van VVP aan de NOS.

 

Voorheen kregen winkeliers 30 cent voor het aannemen en afhandelen van pakketjes, maar nu is dat bedrag gedaald tot minder dan 20 cent. Bovendien blijkt uit onderzoek dat klanten die pakjes komen ophalen amper iets extra kopen in de winkels. "U kent het wel: mensen hebben haast, halen snel het pakketje en gaan weer weg", zegt Koudijs.

 

PostNL zegt dat de tarieven dalen, omdat de processen voor de afhandeling van een pakje vereenvoudigd zijn, maar VVP zegt dan weer dat die nieuwe systemen nog niet zijn uitgerold. “Wij zeggen: ga eerst die verbeteringen eens doorvoeren en pas dan de tarieven aan, niet andersom."

 

Heel wat winkeliers dreigen er alvast mee om te stoppen met hun pakketpunt, als PostNL de tarieven niet terug opvoert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.