Winkels moeten nog maar één vergunning aanvragen | RetailDetail

Winkels moeten nog maar één vergunning aanvragen

Winkels moeten nog maar één vergunning aanvragen

Ondernemers die in Vlaanderen een nieuwe winkel willen openen, zullen in de toekomst minder te maken krijgen met administratieve rompslomp. De sociaal-economische vergunning wordt immers geïntegreerd in de Vlaamse omgevingsvergunning.

Vanaf 400 m²

Die omgevingsvergunning is momenteel al een combinatie van de bouwvergunning en de milieuvergunning. Omdat daar nu ook de sociaal-economische vergunning bij komt, moeten handelaars vanaf januari 2018 nog maar één allesomvattende vergunning aanvragen. Vooral voor handelaars met een grote winkel wordt alles zo eenvoudiger, want die sociaal-economische vergunning is pas nodig voor panden die groter zijn dan 400 m². Vooral supermarkten, tuinwinkels en garages met een toonzaal zullen zo profiteren van de vereenvoudiging.

 

“Ik ga verder op het elan om de administratieve lasten voor initiatiefnemers drastisch te verminderen”, zegt milieuminister Joke Schauvliege volgens De Tijd. “Zo zal een uitbater van een winkel in de toekomst niet langer verschillende vergunningsaanvragen moeten indienen, maar zal één aanvraag volstaan.”

 

Digitaal loket

Het grootste voordeel is dat ondernemers nu veel sneller weten waar ze staan en niet het risico lopen om bij de ene vergunningsaanvraag wel groen licht te krijgen en bij de andere niet. In de toekomst zal ook de natuurvergunning toegevoegd worden aan de omgevingsvergunning. Die is nodig wanneer bepaalde begroeiingen, zoals een bos, moeten worden aangetast.

 

Vanaf volgend jaar zal ook alles online afgehandeld worden via het digitaal loket. Steden en gemeenten zouden zo tot twaalf miljoen euro kunnen besparen, voor architecten loopt die besparing zelfs op tot vijftig miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.