Winkels rond Brusselse Guldenvlieslaan mogen 7 dagen op 7 open | RetailDetail

Winkels rond Brusselse Guldenvlieslaan mogen 7 dagen op 7 open

Winkels rond Brusselse Guldenvlieslaan mogen 7 dagen op 7 open

Een deel van de Brusselse gemeente Elsene is bij ministerieel decreet erkend als toeristische zone. Dat betekent dat de winkels aan en in de buurt van de Guldenvlieslaan ("Toison d'Or") voortaan zeven dagen op zeven open mogen blijven.

“Ideaal voor toerisme”

De nieuwe toeristische zone rond de Guldenvlieslaan omvat het kruispunt met de Elsensesteenweg en de kruising met de Louizalaan tot aan het Stefaniaplein. Tot de zone behoren ook de Louizapoortgalerij en de Guldenvliesgalerij, waar onlangs onder andere een Apple Store (foto), een Zara-flagship en een Marks & Spencer openden.

 

Voor de winkels betekent dit dat zij nu ook een extra dag open mogen zijn, inclusief zondag. "Het is natuurlijk geen verplichting om 7 op 7 open te zijn, maar het is wel een mogelijkheid. Eentje die misschien ook nieuwe jobs kan creëren. De Apple Store, die een echte trekpleister is, kan nu elke dag open zijn, terwijl ze voordien verplicht een dag per week moesten sluiten", zegt een tevreden burgemeester Dominique Dufourny. “In het begin zal het gaan om een zondag per maand. Achteraf zien we wel hoe het verder evolueert.”

 

De Guldenvlieslaan loopt ook nog voort op het grondgebied van buurgemeente Sint-Gillis. Ook die gemeente heeft een aanvraag ingediend om erkend te worden als toeristische zone.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.