Winstgevenheid winkels krijgt flinke knauw | RetailDetail

Winstgevenheid winkels krijgt flinke knauw

Winstgevenheid winkels krijgt flinke knauw
De winstgevendheid van winkeliers heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een stevige knauw gekregen. Maar liefst 41 procent van de retailbedrijven heeft de winst zien afnemen.

Aanhoudende trend

Dat blijkt uit de zogenoemde Conjunctuurenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. Het is een nieuwe indicatie van de enorme uitdagingen waarvoor de detailhandel in Nederland staat door de aanhoudende zuinigheid bij consumenten.

 

In verschillende branches, waaronder wonen en doe-het-zelf is intussen al sprake van enkele jaren aan omzetdalingen. Het wordt steeds lastiger deze op te vangen met lagere inkooptarieven of bezuinigingen.

 

41% handelaars ziet winst dalen

Uit de Conjunctuurenquête blijkt dat 41 procent van de winkeliers intussen aangeeft dat de winst is gedaald. In het eerste kwartaal van dit jaar lag dat percentage nog op 32,5 procent.

 

Het percentage winkeliers dat ondanks de economische crisis de winstgevendheid wel weet te verbeteren is ook sterk dalende: in de eerste drie maanden van dit jaar lag dat percentage nog op 16,3 procent, maar intussen is dit gedaald naar 7 procent. Het CBS meldt verder dat het aantal werknemers in de detailhandel dat zijn baan heeft verloren aan het groeien is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.