Wisselkoersen drukken omzet Unilever | RetailDetail

Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Unilever heeft in de eerste helft van 2016 zijn omzet zien dalen, maar dat was volledig te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening genomen, dan was er sprake van een mooie omzetstijging.

Moeilijke marktomstandigheden

In de eerste zes maanden van 2016 haalde Unilever een omzet van 26,3 miljard euro: een daling van 2,6% ten opzichte van een jaar eerder, maar voor wisselkoerseffecten en overnames was er sprake van een stijging van 4,7%. De nettowinst ging er dan ook 2% op vooruit naar 2,7 miljard euro.

 

Unilever blijft daarbij wel spreken van moeilijke marktomstandigheden, vooral in Europa en de Verenigde Staten. Het grootste deel van de vooruitgang wordt dan ook geboekt in opkomende markten als Rusland, Argentinië en Brazilië. Ondertussen haalt Unilever 60% van zijn omzet buiten de Verenigde Staten en Europa.

 

Het bedrijf verwacht wel dat de groei de komende tijd zal afzwakken, voornamelijk vanwege de aanhoudende economische problemen in Zuid-Amerika. Voor heel 2016 verwacht Unilever een onderliggende omzetgroei tussen 3 en 5%. In de eerste helft van 2016 kwam die uit op 4,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.