WPG en Lannoo komen met Spotify voor boeken | RetailDetail

WPG en Lannoo komen met Spotify voor boeken

WPG en Lannoo komen met Spotify voor boeken

De uitgevers WPG en Lannoo hebben de toestemming gekregen om hun eigen vorm van het 'Spotify-concept' te ontwikkelen voor boeken. Binnenkort zullen fervente lezers dus met een vast maandelijks bedrag toegang krijgen tot een grote bibliotheek e-books.

Geen machtspositie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) nam dat besluit nadat het had vastgesteld dat het Spotify-concept niet zal leiden tot een machtspositie. Beide uitgevers hebben momenteel maar een klein aandeel van de digitale markt en ze zullen op het platform ook boeken van andere uitgevers aanbieden.

 

"De markt voor e-books is sterk in opkomst én in beweging. De beide uitgevers hebben op dit moment een gering aandeel in de verkoop en verhuur van ebooks aan consumenten. In deze markt met flinke concurrentie willen deze twee uitgevers hun papieren én eboeken via veel meer kanalen gaan verkopen en verhuren dan alleen via hun eigen nieuwe online dienst voor het verhuren van ebooks", zegt ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn.

 

Groot aanbod

Lannoo en WPG hebben samen een groot potentieel aanbod van e-books. Bij WPG horen onder andere De Bezige Bij, De Arbeiderspers|A.W. Bruna, Querido en Standaard Uitgeverij. Bij Lannoo kan je dan weer terecht voor Meulenhoff Boekerij en Lannoo.

 

Een Spotify voor boeken is geen nieuw concept: in Nederland is er al Yindo, in Spanje 24symbols en in Duitsland Skoobe. De Nederlandse bibliotheken lenen ook digitale boeken uit, maar momenteel is dat aanbod nog beperkt. Uitgeverij WPG sloot op dat vlak nog een intentieverklaring met de Stichting Bibliotheek. Dit najaar zal WPG minstens duizend extra titels digitaal beschikbaar stellen op het e-bookplatform van de openbare bibliotheken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.