WPG en Lannoo komen met Spotify voor boeken

WPG en Lannoo komen met Spotify voor boeken

De uitgevers WPG en Lannoo hebben de toestemming gekregen om hun eigen vorm van het 'Spotify-concept' te ontwikkelen voor boeken. Binnenkort zullen fervente lezers dus met een vast maandelijks bedrag toegang krijgen tot een grote bibliotheek e-books.

Geen machtspositie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) nam dat besluit nadat het had vastgesteld dat het Spotify-concept niet zal leiden tot een machtspositie. Beide uitgevers hebben momenteel maar een klein aandeel van de digitale markt en ze zullen op het platform ook boeken van andere uitgevers aanbieden.

 

"De markt voor e-books is sterk in opkomst én in beweging. De beide uitgevers hebben op dit moment een gering aandeel in de verkoop en verhuur van ebooks aan consumenten. In deze markt met flinke concurrentie willen deze twee uitgevers hun papieren én eboeken via veel meer kanalen gaan verkopen en verhuren dan alleen via hun eigen nieuwe online dienst voor het verhuren van ebooks", zegt ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn.

 

Groot aanbod

Lannoo en WPG hebben samen een groot potentieel aanbod van e-books. Bij WPG horen onder andere De Bezige Bij, De Arbeiderspers|A.W. Bruna, Querido en Standaard Uitgeverij. Bij Lannoo kan je dan weer terecht voor Meulenhoff Boekerij en Lannoo.

 

Een Spotify voor boeken is geen nieuw concept: in Nederland is er al Yindo, in Spanje 24symbols en in Duitsland Skoobe. De Nederlandse bibliotheken lenen ook digitale boeken uit, maar momenteel is dat aanbod nog beperkt. Uitgeverij WPG sloot op dat vlak nog een intentieverklaring met de Stichting Bibliotheek. Dit najaar zal WPG minstens duizend extra titels digitaal beschikbaar stellen op het e-bookplatform van de openbare bibliotheken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top