Yahoo hoopt op hulp van 's werelds grootste e-tailer | RetailDetail

Yahoo hoopt op hulp van 's werelds grootste e-tailer

Yahoo hoopt op hulp van 's werelds grootste e-tailer

Zoekmachine Yahoo moet al jaren met lede ogen aanzien hoe de inkomsten dalen en ook het derde kwartaal bracht een omzetdaling. De nakende beursgang van het Chinese Alibaba zou er echter wel eens voor kunnen zorgen dat de toekomst er voor Yahoo toch nog rooskleurig uitziet.

Dalend zoekaandeel

Het afgelopen kwartaal haalde Yahoo een omzet van amper 1,08 miljard dollar (840 miljoen euro), iets lager dan de 1,09 miljard dollar (890 miljoen euro) in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De grootste reden hiervoor is de moordende concurrentie van Google, die er voor heeft gezorgd dat het zoekaandeel van Yahoo (en de bijhorende inkomsten) steeds achteruit gaat.

 

Het zoekaandeel van Yahoo zakt dan ook steeds verder weg: zo had Yahoo in juli van dit jaar een marktaandeel van slechts 11,3 procent in de Verenigde Staten. Yahoo hoopt dat getal terug omhoog te krijgen, door enkele nieuwe features toe te voegen. Naast Google profiteert ook Microsofts Bing van het afkalvende marktaandeel van Yahoo.

 

Gered door "grootste retailer ter wereld"?

Binnenkort kan er echter toch goed nieuws komen voor Yahoo. Het Amerikaanse bedrijf heeft immers flink wat aandelen bij de Chinese e-commercereus Alibaba, die onderhandelt met enkele aandelenbeurzen. Een beursgang zou Yahoo flink wat geld kunnen opleveren.

 

Alibaba op zijn beurt wil tegen 2016 het grootste retailbedrijf in de wereld zijn. Momenteel is het al groter dan eBay en Amazon samen, maar binnen drie jaar zou het ook de huidige offline leider, Walmart, kunnen voorbijsteken. CEO Jonathan Lu vertelde aan Reuters dat het aantal transacties bij Alibaba tegen 2016 maal drie moet gaan. Zo zou de omzet naar ongeveer 3 biljoen yuan (360 miljard euro) moeten gaan. 


Een onderdeel van die groei is de uitbreiding naar de Amerikaanse markt, waar Alibaba onlangs fors investeerde in ShopRunner. Ook in China gaat Alibaba nog investeren: tegen 2020 wil het bedrijf ongeveer 12 miljard euro pompen in logistiek en ondersteuning van de Chinese retailindustrie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.