Zalando Polen haalt retourzendingen zelf op | RetailDetail

Zalando Polen haalt retourzendingen zelf op

Zalando Polen haalt retourzendingen zelf op

In Polen gaat Zalando wel heel ver om de klant tevreden te houden: als die iets wil terugzenden naar de online retailer, stuurt Zalando zelf koeriers om het pakje op te halen. Voorlopig zijn er wel nog geen plannen om ook op andere markten met dezelfde dienst te komen.

"Europa geen homogene markt"

Regiomanager Christoph Lütke Schelhowe voegde er op Emerce eRetail aan toe dat dat niet wil zeggen dat zoiets ook naar andere markten komt: "Het hangt helemaal van de omstandigheden en de cultuur af. Wij beschouwen Europa ook niet als een homogene markt, de lokale verschillen willen we juist benadrukken", vertelde hij.

 

Dat Zalando retourneren voor zijn klanten eenvoudig wil maken, is geen verrassing: "We streven naar de beste ervaring, want een tevreden klant keert altijd terug", zegt Lütke Schelhowe. Momenteel worden gemiddeld vijftig procent van de aankopen teruggestuurd naar het bedrijf. Bij Zalando zien ze daar echter geen graten in, omdat klanten hun producten immers niet op voorhand kunnen passen.

 

"Winstgevendheid in zicht"

Op de Duitstalige markten zijn de cijfers van Zalando break-even, maar in totaal wordt er nog steeds een verlies van 80 miljoen euro geleden. "We zijn er nog niet, maar de horizon van winstgevendheid is in zicht", ziet Lütke Schelhowe de toekomst positief in op Emerce eRetail. Momenteel is Zalando ook even gestopt met de internationale expansie, om te kunnen concentreren op het verbeteren van de bestaande infrastructuur. 

 

In de Kalverstraat in Amsterdam opende Zalando enkele dagen geleden haar eerste pop-upwinkel in Nederland. Daar kunnen klanten de nieuwe collecties voor het najaar bekijken en krijgen ze ook nog uitleg over online winkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.