Zelfs Jip & Janneke niet langer heilig in ‘nieuwe’ Hema | RetailDetail

Zelfs Jip & Janneke niet langer heilig in ‘nieuwe’ Hema

Zelfs Jip & Janneke niet langer heilig in ‘nieuwe’ Hema

De nieuwe Hema-topman Tjeerd Jegen houdt grote schoonmaak bij de kwakkelende warenhuisketen. "Hema is te veel een supermarkt geworden", klinkt het. Zelfs Jip & Janneke zijn niet langer zeker van hun toekomst.

Vliegende start

Tjeerd Jegen, de opvolger van Ronald van Zetten bij Hema, heeft de voorbije maanden niet stilgezeten. Hij doopte het hoofdkantoor in Amsterdam om tot 'support office', liet de kernwaarden van het bedrijf - "de klant op nummer 1", "elke cent telt" - op de muren kalken, zorgde voor een stoelendans op directieniveau en gaf de directeurs een bureau tussen hun medewerkers.

 

Alle directeurs, hijzelf incluis, draaiden twee dagen mee in een filiaal en dragen nu, net zoals het winkelpersoneel, een button met hun naam en de tekst "Kan ik u helpen?". Zijn conclusie na ruim een half jaar liegt er niet om: "Het kwam erop neer dat iedere afdeling te veel met zijn eigen afdeling bezig was. Er is een cultuuromslag nodig, dat we het sámen doen", zo zegt hij in het Algemeen Dagblad.

 

Strijdplan klaar

Intussen weet de nieuwe CEO wat er de komende jaren moet gebeuren: de overvolle pakhuizen leegmaken ("We zijn nog zeker twee jaar bezig om alles uit te verkopen"), de productie verhuizen richting Europa ("Dan kunnen producten binnen 6 in plaats van 20 weken in het schap liggen, zodat we een goedlopend product in het seizoen bij kunnen laten maken").

 

Ook het assortiment wordt aangepakt. Zo zal Hema meer inzetten op gemaksvoedsel ("De laatste jaren zijn we te veel een supermarkt geworden. We moeten niet repliceren wat Albert Heijn en Jumbo al doen") en op goede, seizoensgebonden basics, zoals ondergoed, sokken en T-shirts ("De laatste mode kopen klanten maar bij Primark of Zara").

 

Zelfs Jip & Janneke en hun hondje Takkie zijn daarbij niet langer heilig: "Er is geen diepgravend marktonderzoek voor nodig om te zien dat jonge kinderen van nu ook andere boek- en filmhelden hebben", klinkt het nog in het AD.

 

Internationale expansie en gebruiksvriendelijke webshop

De nieuwe topman blijft gaan voor internationale expansie, ook al wijzen analisten erop dat die snelle groei - er kwamen sinds 2007 ruim 300 winkels en vier landen bij - mee aan de basis ligt van de huidige problemen. Maar, zo zegt Jegen: "Elke nieuwe winkel draagt bij aan het financiële resultaat."

 

In Frankrijk, waar Hema intussen 41 winkels telt, ziet de CEO nog ruimte voor "honderden filialen. Op een derde van het oppervlak halen we daar met een derde van het assortiment een beter rendement dan in een gemiddelde Nederlandse winkel."

 

Maar dé topprioriteit wordt toch de webwinkel, die absoluut klantvriendelijker moet: "We hebben zeven betaalsystemen, het duurt soms wel zeven dagen voor je een pakketje kunt afhalen in de winkel. Daar schaam ik me diep voor; zo maken we het klanten wel erg moeilijk om online te bestellen. Dat moet snel veranderen." Hema haalt momenteel nauwelijks 3% van zijn omzet online, bij de concurrentie is dat al meer dan 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.