Zelfstandige optiekbedrijven starten collectief | RetailDetail

Zelfstandige optiekbedrijven starten collectief

Zelfstandige optiekbedrijven starten collectief

Een groep Nederlandse zelfstandige optiekbedrijven heeft zich samen verenigd in het nieuwe collectief 'Zienrs'. In totaal doen 87 zelfstandige retailers mee.

Tegenwicht in prijsvechtersmarkt

Gezien de optiekwereld vandaag gedomineerd wordt door de grote ketens, wil Zienrs tegenwicht bieden door zelfstandige optiekers te voorzien van een eigen platform, met onder meer een website en een magazin. Bedoeling is dat in die gemeenschappelijke communicatie kwaliteit, vakmanschap en voorlichting centraal komen te staan.

 

"De optiek is nu een soort prijsvechtersmarkt. De zelfstandige optiek in Nederland heeft niet de middelen om een tegengeluid te laten horen en kampt met het imago van hoge prijzen," zegt Arjan van der Klei, mede-initiatiefnemer van Zienrs tegen Emerce.

 

Op de website en het vergelijkbare magazine krijgen consumenten dan ook toegang tot specialistische kennis en weetjes in de vorm van infographics, video's en artikelen. Vervolgens worden bezoekers doorverwezen naar een van de aangesloten optiekbedrijven. Hierbij wordt de confrontatie met de ketens als Pearl, Hans Anders en Specsavers niet geschuwd en worden termen als 'eenzijdige boodschap' en zelfs 'misleiding' gebruikt.

 

Het initiatief won afgelopen februari de Netexpo Online Challenge 2014. De jury beoordeelde de inzending van Zienrs als de meest kansrijke uitdaging voor het jaar 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.