Zes op tien Belgen kopen tweedehands

Veepee

Europees onderzoek van e-commercespeler Veepee over tweedehands winkelen geeft aan dat de Belgische consumenten het Europese gemiddelde ver overtreffen.

 

Kleding en meubelen

Flashsalespecialist Veepee peilde in september bij meer dan 6.000 mensen uit België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Zwitserland naar hun (tweedehands) shoppinggedrag. 59% van de Belgen koopt regelmatig tweedehands, opvallend meer dan het Europese gemiddelde dat 40% bedraagt. Ook Nederland zit met 43% boven het gemiddelde.

 

Belgen kopen in de eerste plaats om economische redenen (75%) en in iets mindere mate uit ecologische overwegingen (59%) tweedehands. Kleding, meubels en decoratie-artikelen zijn het populairst. In Nederland staan meubelen op de eerste plaats.

 

3% van de Belgen koopt uitsluitend tweedehandskleding. Bijna 1 op 2 twee kiest meerdere keren per jaar voor tweedehands kledingstukken. Wie nooit tweedehands koopt, is er niet aan gewend, geeft de voorkeur aan nieuwe spullen of vertrouwt de verkopers niet.

 

Vooral apps

Om tweedehands te shoppen zijn speciale apps en websites (zoals Vinted) het meest geliefd. Die trend is duidelijk merkbaar in heel Europa. Op de tweede plaats staan marktplaatsen (bijvoorbeeld 2dehands.be). Slechts 32% van de kopers bezoekt ook fysieke tweedehandswinkels.

 

Veepee liet het onderzoek uitvoeren, omdat de e-commercespeler in Frankrijk twee concepten heeft ontwikkeld rond de circulariteit van producten: Re-turn en Re-cycle. Beide projecten zullen in 2022 uitgerold worden in de Benelux. In de Benelux lanceerde de e-commercespeler eerder ‘The Survivors’, om producten die in perfecte staat zijn, maar waarvan de verpakking beschadigd is, te verkopen.

 

"Via deze nieuwe concepten kunnen we de oorspronkelijke business van Veepee heruitvinden, de producten van onze partnermerken een tweede leven geven. We spelen ook graag op de verwachtingen van onze leden om voor tweedehandsproducten te kunnen kiezen. Dit principe van circulariteit zit in het DNA van Veepee", zegt Jacques-Antoine Granjon, CEO van Veepee.