Zeven gratis tips tegen het coronavirus van Bain en McKinsey

Shutterstock

Wat te doen tegen de coronacrisis? Nu in Italië zelfs de meeste winkels sluiten, stijgt de vrees voor een economische recessie. Maar loopt het zo’n vaart en kunnen bedrijven zich wapenen? Bekijk hier de rapporten van McKinsey en Bain.

 

Drie scenario’s, zeven tips

De Italiaanse ‘lockdown’ naar aanleiding van het coronavirus is ingrijpend en compleet: na scholen en bedrijven, gaan nu ook bijna alle winkels dicht. Enkel apothekers, supermarkten en kruidenierszaken mogen nog klanten ontvangen. Ook alle bedrijfsactiviteiten die niet onontbeerlijk zijn voor de productie worden stilgelegd.

 

Zit eenzelfde situatie er internationaal aan te komen? En wat kunnen bedrijven doen om zich te beschermen? Consultancybureau McKinsey werkte drie scenario’s uit voor deze tijden van onzekerheid. Zowel McKinsey als de collega's bij Bain werkten vervolgens een checklist met de stappen uit die elk bedrijf kan zetten om gepast te reageren. Wat de toekomst brengt, weet immers niemand, maar we hebben zelf in handen wat we ermee doen.

 

Schade vooral beperkt tot China?

In een eerste mogelijke scenario gaat McKinsey ervan uit dat er een snel herstel komt, sneller dan waar de media en overheden momenteel op lijken aan te sturen. Het is een optimistisch scenario, waarbij de meeste volwassenen nog wel aan het werk blijven en jongeren naar school blijven gaan. In dat geval berekent Oxford Economics een vertraging in het wereldwijde bruto binnenlands product: in plaats van de voorspelde groei van 2,5% in 2020 zou die nu blijven steken op 2%. De grootste val zou dan in China optreden, waar het BBP dit jaar met 4,7% zou groeien in plaats van 6%. 

 

In een tweede, vandaag al meer plausibel, scenario zien we vooral een globale groeivertraging, die hoofdzakelijk op de consumptiemarkt en de toeleveringsketen vanuit China druk zal zetten. Tegen mei of juni zou het virus weer verdwijnen en zal de vraag zich weer herstellen, klinkt het dan. In afwachting daarvan zal echter druk op het werkkapitaal en de marges komen te staan, en McKinsey geeft tips over hoe daar concreet mee om te gaan. 

 

Fabrieken volop aan het heropstarten

Indien de ziekte daarentegen niet seizoensgebonden blijkt en ook na mei en juni nog verder woedt, komen we mogelijk wel in een wereldwijde recessie terecht die ook nog het hele jaar door voelbaar zal zijn. In dit derde scenario wordt een wereldwijde groeivertraging tussen een half en anderhalf procent verwacht. 

 

Economisch zien we in Europa echter vooral een vertraagd effect: hoewel in China veel bedrijven sinds begin maart weer op meer dan 90% van de capaciteit te draaien, worden andere fabrieken en bedrijven die afhankelijk zijn van de Chinese productie nu pas met de gevolgen van de eerste sluitingsgolf geconfronteerd. McKinsey wijst er ook op dat de vrachtcapaciteit voor het vervoer van fabrieken naar havens op ongeveer 60% tot 80% ligt, wat vertraging van acht tot tien dagen oplevert vooraleer goederen de havens bereiken.

 

Elk bedrijf een eigen responsteam

Het worden in ieder geval weken vol verwarrende signalen, geeft McKinsey toe, en daarom stelt het een checklist van zeven actiepunten op die elk bedrijf kan implementeren. Ook Bain heeft het over zeven soortgelijke stappen, maar dan specifiek toegepast op de retailsector. Enkele van de meest opvallende aanbevelingen:

 

  • Bescherm medewerkers door duidelijke informatie te bieden over het coronavirus, maar lokale managers ook voldoende autonomie te geven om snel en trefzeker te kunnen reageren wanneer de situatie evolueert.

  • Stel een responsteam onder directe invloed van de CEO samen uit elke bedrijfstak, die constant de eigen medewerkers, de financiële toestand, de toevoerketen, de marketing en communicatie monitoren en opvolgen. Snelheid is belangrijk: elk subteam stelt best concrete doelen voor de komende 48 uren op.

  • Stabiliseer de toevoerketen, niet alleen op korte maar ook de langere termijn. Aangezien de meeste Chinese fabrieken momenteel heropstarten, richten de meeste bedrijven zich nu op het onmiddellijke, maar ze moeten ook nadenken over wat er gebeurt wanneer de herbevoorrading start: mogelijk komt er een piek in de vraag als mensen beginnen hamsteren en wat met de dienstverlening na verkoop? Logistiek is een ander cruciaal vraagstuk dat heel wat planning zal vergen in de komende tijd.

 

Bekijk hier gratis de volledige briefing van McKinsey over de gevolgen van het coronavirus voor bedrijven. Voor het rapport van Bain & Company over hoe de retail te verdedigen tegen het virus, kun je hier terecht.