Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan

Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan
Shutterstock

Volgens marktonderzoeker SmarterHQ is de band die consumenten hebben met Amazon Prime flinterdun en zouden ze hun abonnement snel achterwege laten als de voordelen te klein worden. Dat moet perspectieven openen voor concurrenten...

Gratis verzending

Amazon heeft in de Verenigde Staten negentig miljoen Prime-leden, die volgens de laatste schattingen jaarlijks ongeveer 1.100 euro uitgeven op het platform. Niet-leden geven daarentegen slechts 700 dollar (600 euro) uit. Het gaat hier wel over schattingen, want Amazon geeft geen exacte cijfers vrij.

 

De belangrijkste reden voor leden van Prime om lid te blijven is de gratis verzending die mee in het pakket vervat zit. Klanten die veel kopen op de webshop, kunnen zo heel wat geld uitsparen: liefst 82% van de abonnees zegt dan ook dat ze het abonnement zouden stopzetten als dat voordeel wegvalt. Het is volgens SmarterHQ één van de aanwijzingen dat andere retailers nog een kans maken om aan de haal te gaan met de klanten van Amazon, als ze het goed aanpakken.

 

Het grote probleem voor andere retailers is dat het moeilijk en vooral duur is om op het vlak van goedkope verzending te concurreren met Amazon: klanten verwachten steeds vaker dat producten zowel goedkoop als snel worden verzonden, maar dat snijdt dan weer flink in de marges.

 

Goed nieuws voor luxe

Een ander belangrijke bevinding is dat shoppers op Amazon niet snel meer dan 200 dollar willen uitgeven aan een product, wat vooral voor luxemerken een goed teken is. Bovendien worden de meeste aankopen gedaan in een beperkt aantal productcategorieën: zowat de helft van de aankopen gaan over elektronica, boeken, films en vrijetijdsproducten, zoals speelgoed en hobbyartikelen.

 

“De dominantie van Amazon is al langer de focus van heel wat retailers, maar de oplossing om marktaandeel en de loyauteit van consumenten terug te winnen ontsnapt de meeste merken nog steeds”, zegt Michael Osborne, CEO van SmarterHQ. “Ons onderzoek toont echter een verrassend optimistisch verhaal voor retailers: consumenten kunnen overtuigd worden om Amazon te verlaten om te winkelen in de winkel of webshop van andere retailers. Gratis verzending is daarbij heel belangrijk.”

 

Meer engageren

Andere retailers moeten consumenten ook aanzetten om bij hen nieuwe producten te ontdekken: 63% van de ondervraagden zegt enkel Amazon te bezoeken als ze al perfect weten wat ze willen kopen. Om klanten op hun eigen webshop te houden, moeten retailers hun bezoekers dan ook meer engageren door op basis van hun winkelgedrag nieuwe producten tonen. Doen ze dat niet, dan zegt 47% bij Amazon te blijven, waar er wel sterk wordt ingezet op persoonlijke suggesties.

 

Voor het onderzoek heeft SmarterHQ meer dan 1.200 mensen van 18 tot 65 jaar bevraagd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top