Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan | RetailDetail

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.


45.000 artikels online

“Al zeven jaar op rij boeken we stevige groei. De webshop is intussen veruit onze grootste winkel”, vertelt e-commerce manager Gauthier Vervaeke van Fun. “En ook het aanbod neemt toe, want hoe groter het assortiment dat je in de webshop plaatst, hoe meer je verkoopt. Online bieden we nu ongeveer 45.000 artikels aan.”
 

Dat zijn er minder dan de zowat 75.000 referenties die in de winkels verkrijgbaar zijn, maar het is toch een respectabele hoeveelheid. Daarnaast is een deel van het assortiment ook beschikbaar op marktplaatsen als bol.com of Amazon. De specificaties van al die producten online krijgen, is een stevige klus. Zeker als je weet dat het assortiment voortdurend wisselt, aangezien Fun een seizoenswinkel is. Er is dus een constante instroom aan nieuwe artikelen. “Dat is inherent aan onze business. Je hebt altijd wel een nieuwe rage, een nieuwe film, nieuwe licenties…”
 

Het opmerkelijke is, dat Fun erin slaagt de webshop te managen met een klein team van vijf mensen. De marges zijn klein, het komt er dus op aan om zo efficiënt mogelijk te werken. Dat is enkel doenbaar dankzij doorgedreven automatisering. “We laten zoveel mogelijk het werk uitvoeren door machines. Met een slimme tool als Icecat voor productinformatiemanagement bijvoorbeeld, kunnen we sneller de juiste informatie op de website plaatsen op een gestandaardiseerde manier. Meer doen voor hetzelfde geld, dat is een leuke uitdaging.”
 

Tijdens het voorprogramma The Future of Technology (hosted by Sentia) op het RetailDetail Congress onthult Gauthier Vervaeke hoe Fun erin slaagt om de webshop efficiënt te managen met een klein team dat sterk inzet op automatisering. Wil je erbij zijn? Schrijf je dan hier nog snel in, het zijn immers de laatste tickets!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.