Amazon.com en Apple Store sterkste stijgers op Amerikaanse retailmarkt

Elk jaar rond deze tijd publiceert het Amerikaanse STORES Magazine een Top 100 van de Amerikaanse retailers met hoofdzetel in de VS, gebaseerd op de verkoopcijfers op hun thuismarkt. En dit jaar gaan twee ‘buitenbeentjes’ met alle aandacht lopen.

Amazon en Apple

Amazon.com, de grootste online retailer van de wereld, zag zijn verkoop in 2010 liefst 46,2% stijgen, om af te klokken op 18,5 miljard dollar. Het bedrijf van Jeff Bezos klimt daarmee van de 26ste naar de 19de plaats. Een succes dat volledig op naam komt van de razend populaire e-reader Kindle. Die heeft ervoor gezorgd dat Amazon.com in de Verenigde Staten nu al meer elektronische boeken verkoopt dan gedrukte exemplaren.


Al doet het mythische bedrijf van Steve Jobs relatief gesproken nóg beter: de Apple Store, het retailconcept van Apple, boekt liefst 31 plaatsen winst in de STORES Top 100 Retailers (van 52 naar 21). De Apple Stores verkochten alleen al in Amerika 32,3% meer dan in 2009, goed voor een omzet van 18 miljard dollar. De iPod, iPhone en iPad zijn gewoon niet meer weg te denken uit het leven van talloze Amerikanen. Volgens marktonderzoeksbureau iSuppli zouden er dit jaar zelfs een fenomenale 44 miljoen iPad’s over de Amerikaanse toonbank gaan.

Wal-Mart onbedreigd op kop

Aan de kop van de rangschikking is er voor het overige weinig of niets veranderd. Wal-Mart, de grootste retailer ter wereld, heeft met ruim 307 miljard dollar een haast onoverbrugbare voorsprong op de verzamelde concurrentie (want je moet al de omzet van de nummers 2 tot 6 bij elkaar tellen om boven Wal-Mart uit te komen). En toch is Wal-Mart er in 2010 nog in geslaagd om op zijn thuismarkt te groeien, zij het met een bescheiden 0,6%. Die groei is het resultaat van de kleinere ‘Express’-stores die de keten aan het testen is in een aantal landelijke en kleinstedelijke gebieden.


Kroger is en blijft nummer twee. Amerika’s grootste keten van voedingssupermarkten groeide in 2010 met 6,4% tot 78,3 miljard dollar. Die groei komt uit in-store apotheken en gezondheidsprogramma’s. Zo startte Kroger vorig jaar met het publiceren van praktische gidsen over onder meer kruiden en voedingssupplementen, gekoppeld aan een 30-dagenkuur voor 4 dollar.


En ook de nummer 3, Target, is zijn groei gaan halen in de gezondheidssfeer. Zo vernieuwde de op één na grootste winkelketen van de VS (na Wal-Mart) zijn versafdeling compleet, met een verruimd aanbod aan verse groenten en fruit. Daarnaast experimenteert de keten ook met kleine buurtsupers in het hele land. Het legt Target geen windeieren: de verkoop in de Verenigde Staten steeg met 3,8% tot 65,8 miljard dollar.

“Geen gemakkelijke klus”

“Als een van de meest concurrentiële bedrijfstakken van ons land is het geen gemakkelijke klus om jezelf aan de top van de retailpiramide te handhaven”, zegt redactrice Susan Reda van STORES Media. “De grootste retailers moeten er dan ook alles aan doen om nieuwe initiatieven te blijven bedenken om in de ogen van hun consumenten relevant te blijven, en dat tegen een achtergrond van een steeds harder wordende concurrentie met andere bedrijven uit de VS en van daarbuiten.”

 

 

 

Keten

 

Verkoop in de VS in 2010

(in miljard dollar)

 

Groei t.o.v. 2009

1

 

Wal-Mart

 

307,736

 

0.6%

2

 

Kroger

 

78,326

 

6.4%

3

 

Target

 

65,815

 

3.8%

4

 

Walgreen

 

61,240

 

6.3%

5

 

The Home Depot

 

60,194

 

2.2%

6

 

Costco

 

58,983

 

5.5%

7

 

CVS Caremark

 

57,464

 

3.5%

8

 

Lowe’s

 

48,175

 

2.8%

9

 

Best Buy

 

37,110

 

-0.3%

10

 

Sears Holdings

 

35,362

 

-2.2%

 

De volledige Top-100 via www.stores.org/stores-magazine-july-2010/top-100-retailers
 

Elk jaar rond deze tijd publiceert het Amerikaanse STORES Magazine een Top 100 van de Amerikaanse retailers met hoofdzetel in de VS, gebaseerd op de verkoopcijfers op hun thuismarkt. En dit jaar gaan twee ‘buitenbeentjes’ met alle aandacht lopen.

Amazon en Apple

Amazon.com, de grootste online retailer van de wereld, zag zijn verkoop in 2010 liefst 46,2% stijgen, om af te klokken op 18,5 miljard dollar. Het bedrijf van Jeff Bezos klimt daarmee van de 26ste naar de 19de plaats. Een succes dat volledig op naam komt van de razend populaire e-reader Kindle. Die heeft ervoor gezorgd dat Amazon.com in de Verenigde Staten nu al meer elektronische boeken verkoopt dan gedrukte exemplaren.


Al doet het mythische bedrijf van Steve Jobs relatief gesproken nóg beter: de Apple Store, het retailconcept van Apple, boekt liefst 31 plaatsen winst in de STORES Top 100 Retailers (van 52 naar 21). De Apple Stores verkochten alleen al in Amerika 32,3% meer dan in 2009, goed voor een omzet van 18 miljard dollar. De iPod, iPhone en iPad zijn gewoon niet meer weg te denken uit het leven van talloze Amerikanen. Volgens marktonderzoeksbureau iSuppli zouden er dit jaar zelfs een fenomenale 44 miljoen iPad’s over de Amerikaanse toonbank gaan.

Wal-Mart onbedreigd op kop

Aan de kop van de rangschikking is er voor het overige weinig of niets veranderd. Wal-Mart, de grootste retailer ter wereld, heeft met ruim 307 miljard dollar een haast onoverbrugbare voorsprong op de verzamelde concurrentie (want je moet al de omzet van de nummers 2 tot 6 bij elkaar tellen om boven Wal-Mart uit te komen). En toch is Wal-Mart er in 2010 nog in geslaagd om op zijn thuismarkt te groeien, zij het met een bescheiden 0,6%. Die groei is het resultaat van de kleinere ‘Express’-stores die de keten aan het testen is in een aantal landelijke en kleinstedelijke gebieden.


Kroger is en blijft nummer twee. Amerika’s grootste keten van voedingssupermarkten groeide in 2010 met 6,4% tot 78,3 miljard dollar. Die groei komt uit in-store apotheken en gezondheidsprogramma’s. Zo startte Kroger vorig jaar met het publiceren van praktische gidsen over onder meer kruiden en voedingssupplementen, gekoppeld aan een 30-dagenkuur voor 4 dollar.


En ook de nummer 3, Target, is zijn groei gaan halen in de gezondheidssfeer. Zo vernieuwde de op één na grootste winkelketen van de VS (na Wal-Mart) zijn versafdeling compleet, met een verruimd aanbod aan verse groenten en fruit. Daarnaast experimenteert de keten ook met kleine buurtsupers in het hele land. Het legt Target geen windeieren: de verkoop in de Verenigde Staten steeg met 3,8% tot 65,8 miljard dollar.

“Geen gemakkelijke klus”

“Als een van de meest concurrentiële bedrijfstakken van ons land is het geen gemakkelijke klus om jezelf aan de top van de retailpiramide te handhaven”, zegt redactrice Susan Reda van STORES Media. “De grootste retailers moeten er dan ook alles aan doen om nieuwe initiatieven te blijven bedenken om in de ogen van hun consumenten relevant te blijven, en dat tegen een achtergrond van een steeds harder wordende concurrentie met andere bedrijven uit de VS en van daarbuiten.”

 

 

 

Keten

 

Verkoop in de VS in 2010

(in miljard dollar)

 

Groei t.o.v. 2009

1

 

Wal-Mart

 

307,736

 

0.6%

2

 

Kroger

 

78,326

 

6.4%

3

 

Target

 

65,815

 

3.8%

4

 

Walgreen

 

61,240

 

6.3%

5

 

The Home Depot

 

60,194

 

2.2%

6

 

Costco

 

58,983

 

5.5%

7

 

CVS Caremark

 

57,464

 

3.5%

8

 

Lowe’s

 

48,175

 

2.8%

9

 

Best Buy

 

37,110

 

-0.3%

10

 

Sears Holdings

 

35,362

 

-2.2%

 

De volledige Top-100 via www.stores.org/stores-magazine-july-2010/top-100-retailers
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top