Amsterdam geeft winkeliers meer horecavrijheid.

Amsterdamse winkeliers hoeven geen eindeloze procedures meer te voeren om horeca-activiteiten te ontwikkelen in de winkel. De gemeente Amsterdam schrapt een deel van de exploitatievergunningsplicht, maar stelt wel strenge eisen.

 

Dat schrijft Amsterdam Veilig. Een conceptbesluit waarin dit is geregeld is door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurd. Voorheen moest om eten en drinken te kunnen verkopen een vergunning worden aangevraagd. Dit was ter bescherming van de reguliere horeca. Nu stelt de gemeente nog wel een aantal voorwaarden, maar in principe mag iedere winkelier hiermee beginnen.

 

Zo is de grootte van het horecagedeelte aan een maximum gebonden, mag er geen alcohol worden geschonken en is het plaatsen van een terras taboe. Het conceptbesluit maakt het ook mogelijk voor kookwinkels om cursussen te geven waarbij het eten direct kan worden geconsumeerd, zonder dat hier speciale vergunningen nodig zijn.

Amsterdamse winkeliers hoeven geen eindeloze procedures meer te voeren om horeca-activiteiten te ontwikkelen in de winkel. De gemeente Amsterdam schrapt een deel van de exploitatievergunningsplicht, maar stelt wel strenge eisen.

 

Dat schrijft Amsterdam Veilig. Een conceptbesluit waarin dit is geregeld is door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurd. Voorheen moest om eten en drinken te kunnen verkopen een vergunning worden aangevraagd. Dit was ter bescherming van de reguliere horeca. Nu stelt de gemeente nog wel een aantal voorwaarden, maar in principe mag iedere winkelier hiermee beginnen.

 

Zo is de grootte van het horecagedeelte aan een maximum gebonden, mag er geen alcohol worden geschonken en is het plaatsen van een terras taboe. Het conceptbesluit maakt het ook mogelijk voor kookwinkels om cursussen te geven waarbij het eten direct kan worden geconsumeerd, zonder dat hier speciale vergunningen nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top