Amsterdam wil meer pop-up stores

De Partij van de Arbeid in de Amsterdamse gemeenteraad wil bestemmingsplannen gaan aanpassen om het makkelijker te maken voor tijdelijke winkels om zich te vestigen in het centrum van de hoofdstad. De partij ziet in deze zogenoemde pop-up stores een belangrijke manier om de leegstand tegen te gaan.

 

Dat schrijft dagblad Het Parool. In de belangrijke winkelstraten van Amsterdam is het nog altijd moeilijk om aan een vestigingspunt te komen. In IJburg, de Jan Evertsenstraat en de Javastraat staan echter veel winkelpanden leeg. Dit komt de leefbaarheid van de omgeving niet ten goede. Pop-up stores kunnen tijdelijke winkels zijn van merken, ketens of instanties die gebruikt worden om overtollige voorraden of tijdelijke collecties aan de man te brengen.

 

De PvdA wil de komende periode gaan onderzoeken op welke manier de komst van dit soort winkels kan worden gestimuleerd. Behalve het aanpassen van de regels voor de vestiging van winkels wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om woningcorporaties en jongerenorganisaties erbij te betrekken.

De Partij van de Arbeid in de Amsterdamse gemeenteraad wil bestemmingsplannen gaan aanpassen om het makkelijker te maken voor tijdelijke winkels om zich te vestigen in het centrum van de hoofdstad. De partij ziet in deze zogenoemde pop-up stores een belangrijke manier om de leegstand tegen te gaan.

 

Dat schrijft dagblad Het Parool. In de belangrijke winkelstraten van Amsterdam is het nog altijd moeilijk om aan een vestigingspunt te komen. In IJburg, de Jan Evertsenstraat en de Javastraat staan echter veel winkelpanden leeg. Dit komt de leefbaarheid van de omgeving niet ten goede. Pop-up stores kunnen tijdelijke winkels zijn van merken, ketens of instanties die gebruikt worden om overtollige voorraden of tijdelijke collecties aan de man te brengen.

 

De PvdA wil de komende periode gaan onderzoeken op welke manier de komst van dit soort winkels kan worden gestimuleerd. Behalve het aanpassen van de regels voor de vestiging van winkels wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om woningcorporaties en jongerenorganisaties erbij te betrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Back to top