Apple boekt monsterresultaten.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon: een alsmaar groeiend probleem voor andere retailers

27/07/2017

Wie dacht dat Amazon nu wel stilaan zou stoppen met groeien, die is eraan voor de moeite: het bedrijf is nu meer dan 500 miljard dollar waard. Het 'Amazon-effect' speelt andere retailers én beleggers parten. Hoe moeten ze reageren?

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

26/07/2017

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

26/07/2017

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Amazon lanceert fysieke betaaloplossing Amazon Pay Places

25/07/2017

Amazon heeft in een beperkt aantal locaties Amazon Pay Places gelanceerd. Daarmee kunnen gebruikers van de mobiele app van Amazon op fysieke locaties bestellingen plaatsen en meteen afrekenen.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Back to top