Apple boekt monsterresultaten.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

De winstresultaten die Apple gisteren bekendmaakte, overtreffen zelfs de meest stoute verwachtingen. Vriend en vijand zijn met verstomming geslagen. Zowel omzet als winst stegen in het laatste kwartaal van 2010 met meer dan 70%.


In het derde kwartaal zag Apple zijn winst groeien tot 6 miljard dollar, zomaar even een groei van 78%. Ook de omzet haalde ongekende hoogtes. Het hightechbedrijf sloot het jaar af met een kwartaalomzet van 26,7 miljard dollar, ofte een stijging van 71%.


Dat de Apple-producten als zoete broodjes over de toonbank gingen, is ook voor retailers niks dan goed nieuws. Apple zou in de drie maanden tijd tussen oktober en december 16,2 miljoen iPhones hebben verkocht. Daarmee is de smartphone nog steeds de koploper in de Apple-stal, hoewel de iPad steeds dichter begint te naderen. Sinds de lancering in april 2010 rolden er al 14,8 miljoen iPads over de toonbanken, waarvan de helft dit kwartaal. Voor begin 2011 is Apple minstens even optimistisch.


Hopelijk voor Apple leiden de resultaten de aandacht een beetje af van de afwezigheid van Steve Jobs. De aandelenkoers tuimelde onmiddellijk de dieperik in toen werd onthuld dat de geestelijke vader van de onder meer de iPod en iPad voor onbepaalde duur afwezig zou zijn om gezondheidsredenen.


Zijn fakkel wordt overgenomen door Tim Cook, een operationeel expert en uitmuntend interim-CEO. Helaas mankeert hij volgens velen echter het charisma  en de creativiteit van Jobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Keurmerk EuroSafeShop in handen van Stichting WebwinkelKeur

22/05/2017

De Stichting WebwinkelKeur heeft het keurmerk EuroSafeShop overgenomen. De Stichting IECA, dat EuroSafeShop in handen had, staakt daarbij ook meteen al zijn activiteiten. WebwinkelKeur heeft dankzij de overname al meer dan 4.500 leden.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

LVMH lanceert eigen multimerkenwebshop

11/05/2017

Het Franse luxeconcern LVMH start een webshop voor zijn eigen luxemerken, maar het zal ook andere merken verkopen op 24Sevres.com.

Samenwerking met Walmart stuwt JD.com

10/05/2017

Het Chinese JD.com is in het eerste kwartaal met meer dan 40% gegroeid en moet daarvoor Walmart bedanken. De Amerikanen hebben 11% van de aandelen van het Chinese e-commercebedrijf in handen.

Back to top