Apple en Google brengen elk hun TV.

altHet moest er vroeg of laat van komen. Onze goede oude televisiebeeldbuis is helemaal voorbijgestreefd door de interactieve beeldbuis van onze personal computer. Het ding kan niet op internet, je moet maar slikken wat de pot schaft en je kunt er niet eens mee multi-tasken. Zowel Apple als Google geven daarom een nieuwe invulling aan het concept TV.


Apple TV en Google TV doen in essentie beide hetzelfde. Het is een ongeziene integratie tussen het wereldwijde web en televisie. Apple en Google bieden de mogelijkheden van het internet aan op een televisiescherm. Het vergt alleen de aankoop van een doos die men net zoals de dvd-speler en andere toestellen bij zijn televisiescherm zet. Die doos met internetaansluiting kan dan zowel met een afstandbieding als via toetsenbord worden bediend.

Een symbiose van web en tv.alt
Het vertrekpunt is dat mensen willen kiezen wat ze zien en wanneer ze willen. Online streaming van films en televisieprogramma’s is daarom erg succesvol. Het zou met Apple TV of Google TV mogelijk worden om online films en televisieprogramma’s te huren, maar ook om Youtube-filmpjes en andere videobeelden op het televisiescherm te bekijken. Bovendien kan men met verschillende venster tegelijk openen, waardoor men pakweg de beurscijfers naast de voetbalmatch in het oog kan houden.


Apple TV legt voorlopig wel de klemtoon op het video-on-demand gegeven, terwijl Google TV zijn typische zoekmachine-interface als sterkte naar voren schuift. Via het Google-portaal kan men via zijn televisie alles zoeken wat men wilt, eender of het klassieke televisiekanalen of websites zijn.


Waarom de consument zijn televisie nog nodig heeft als hij dat op het internet allemaal al kan? Het antwoord is simpel: Omdat onze computerschermen nog te klein zijn om er vanuit je luie zetel heen te kijken of er met vrienden en familie rond te zitten. Google TV speelt in zijn aanbod dan ook in op het sociale aspect van televisie. Zelfs spelletjes spelen zou mogelijk worden. Bovendien onderstrepen zowel Google als Apple dat hun Tv-platformen voor meer dan alleen video dient. Ook muziek en foto komen ruimschoots aan bod.

alt
Voor adverteerders en websitebouwers biedt de internet-televisie combinatie eveneens een schat aan nieuwe mogelijkheden. Er is een heuse Google TV Ads-campagne opgezet die laat weten dat Google TV toelaat om televisiereclames vanaf slechts 100 dollar te verspreiden. Google roept daarenboven webmasters op om rekening te houden met de komst van televisiesurfers voor de resolutie en inhoud van hun website.

 

 

Apple en Google om ter eerst.
Apple had al eerder Apple TV, maar dat bleek een grote mislukking. Met name het toestelletje dat men in zijn woonkamer moest zetten was te groot en lawaaierig. Ook hing er het prijzige kostenplaatje van 299 dollar aan vast. Exit Apple TV, intrede Google TV. Eind mei werd Google TV aan het publiek voorgesteld. Ondertussen is het product helemaal af en is Google klaar om de televisiekijkende massa te bestormen.


Maar het zouden multimediakolossen Apple en Google niet zijn moesten ze elkaar het licht in de ogen gunnen. Steve Jobs en co beseften dat zij niet achterwege mochten blijven. Vandaar dat tegelijk met de voorstelling van de vernieuwde reeks iPod’s, ook de herintrede van Apple TV werd bekendgemaakt. alt


De nieuwe hardware kost nog maar 99 US dollar. Bovendien heeft Apple een sterke troef als het over online filmaanbod gaat. Steve Jobs is een belangrijke aandeelhouder bij Disney, die tevens het volledige ABC televisienetwerk bezit. Contracten met ABC en Fox zijn bijgevolg al binnen. Qua content kan dat tellen. Rivaal Google zit ondertussen aan de onderhandelingstafel met de grote filmbonzen.


Weliswaar zijn Google noch Apple de eersten die televisie met internet combineren. Televisiezenders werken meer en meer cross-mediaal. Denk in België maar aan Exqi, en Ketnet die programma’s online beschikbaar maakt. Daarnaast wordt de video-on-demand markt al volop bespeeld. Philips biedt met zijn nieuwste televisieschermen internetconnectie en huurvideo via Videoland. Ook digitale televisie-providers geven de mogelijkheid films te huren.


Het is nog niet duidelijk hoe en wanneer de tv-platformen van Apple en Google naar België komen. In het najaar zou de hardware voor Google TV in multimediawinkels in de Verenigde Staten te vinden moeten zijn. Apple TV zal nog dit jaar gelanceerd worden in de VS en vijf andere, nader te noemen landen.

 

 

Meer: Video: Google stelt Google TV voor.

 

          EXQI Plus houdt op te bestaan.

 

          Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

          Apple wil meer Europese winkels.

          Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

 

          Merknamen vrij op Google AdWords.

          Google vindt concept voor aanval op Facebook.
 

altHet moest er vroeg of laat van komen. Onze goede oude televisiebeeldbuis is helemaal voorbijgestreefd door de interactieve beeldbuis van onze personal computer. Het ding kan niet op internet, je moet maar slikken wat de pot schaft en je kunt er niet eens mee multi-tasken. Zowel Apple als Google geven daarom een nieuwe invulling aan het concept TV.


Apple TV en Google TV doen in essentie beide hetzelfde. Het is een ongeziene integratie tussen het wereldwijde web en televisie. Apple en Google bieden de mogelijkheden van het internet aan op een televisiescherm. Het vergt alleen de aankoop van een doos die men net zoals de dvd-speler en andere toestellen bij zijn televisiescherm zet. Die doos met internetaansluiting kan dan zowel met een afstandbieding als via toetsenbord worden bediend.

Een symbiose van web en tv.alt
Het vertrekpunt is dat mensen willen kiezen wat ze zien en wanneer ze willen. Online streaming van films en televisieprogramma’s is daarom erg succesvol. Het zou met Apple TV of Google TV mogelijk worden om online films en televisieprogramma’s te huren, maar ook om Youtube-filmpjes en andere videobeelden op het televisiescherm te bekijken. Bovendien kan men met verschillende venster tegelijk openen, waardoor men pakweg de beurscijfers naast de voetbalmatch in het oog kan houden.


Apple TV legt voorlopig wel de klemtoon op het video-on-demand gegeven, terwijl Google TV zijn typische zoekmachine-interface als sterkte naar voren schuift. Via het Google-portaal kan men via zijn televisie alles zoeken wat men wilt, eender of het klassieke televisiekanalen of websites zijn.


Waarom de consument zijn televisie nog nodig heeft als hij dat op het internet allemaal al kan? Het antwoord is simpel: Omdat onze computerschermen nog te klein zijn om er vanuit je luie zetel heen te kijken of er met vrienden en familie rond te zitten. Google TV speelt in zijn aanbod dan ook in op het sociale aspect van televisie. Zelfs spelletjes spelen zou mogelijk worden. Bovendien onderstrepen zowel Google als Apple dat hun Tv-platformen voor meer dan alleen video dient. Ook muziek en foto komen ruimschoots aan bod.

alt
Voor adverteerders en websitebouwers biedt de internet-televisie combinatie eveneens een schat aan nieuwe mogelijkheden. Er is een heuse Google TV Ads-campagne opgezet die laat weten dat Google TV toelaat om televisiereclames vanaf slechts 100 dollar te verspreiden. Google roept daarenboven webmasters op om rekening te houden met de komst van televisiesurfers voor de resolutie en inhoud van hun website.

 

 

Apple en Google om ter eerst.
Apple had al eerder Apple TV, maar dat bleek een grote mislukking. Met name het toestelletje dat men in zijn woonkamer moest zetten was te groot en lawaaierig. Ook hing er het prijzige kostenplaatje van 299 dollar aan vast. Exit Apple TV, intrede Google TV. Eind mei werd Google TV aan het publiek voorgesteld. Ondertussen is het product helemaal af en is Google klaar om de televisiekijkende massa te bestormen.


Maar het zouden multimediakolossen Apple en Google niet zijn moesten ze elkaar het licht in de ogen gunnen. Steve Jobs en co beseften dat zij niet achterwege mochten blijven. Vandaar dat tegelijk met de voorstelling van de vernieuwde reeks iPod’s, ook de herintrede van Apple TV werd bekendgemaakt. alt


De nieuwe hardware kost nog maar 99 US dollar. Bovendien heeft Apple een sterke troef als het over online filmaanbod gaat. Steve Jobs is een belangrijke aandeelhouder bij Disney, die tevens het volledige ABC televisienetwerk bezit. Contracten met ABC en Fox zijn bijgevolg al binnen. Qua content kan dat tellen. Rivaal Google zit ondertussen aan de onderhandelingstafel met de grote filmbonzen.


Weliswaar zijn Google noch Apple de eersten die televisie met internet combineren. Televisiezenders werken meer en meer cross-mediaal. Denk in België maar aan Exqi, en Ketnet die programma’s online beschikbaar maakt. Daarnaast wordt de video-on-demand markt al volop bespeeld. Philips biedt met zijn nieuwste televisieschermen internetconnectie en huurvideo via Videoland. Ook digitale televisie-providers geven de mogelijkheid films te huren.


Het is nog niet duidelijk hoe en wanneer de tv-platformen van Apple en Google naar België komen. In het najaar zou de hardware voor Google TV in multimediawinkels in de Verenigde Staten te vinden moeten zijn. Apple TV zal nog dit jaar gelanceerd worden in de VS en vijf andere, nader te noemen landen.

 

 

Meer: Video: Google stelt Google TV voor.

 

          EXQI Plus houdt op te bestaan.

 

          Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

          Apple wil meer Europese winkels.

          Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

 

          Merknamen vrij op Google AdWords.

          Google vindt concept voor aanval op Facebook.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Keurmerk EuroSafeShop in handen van Stichting WebwinkelKeur

22/05/2017

De Stichting WebwinkelKeur heeft het keurmerk EuroSafeShop overgenomen. De Stichting IECA, dat EuroSafeShop in handen had, staakt daarbij ook meteen al zijn activiteiten. WebwinkelKeur heeft dankzij de overname al meer dan 4.500 leden.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

LVMH lanceert eigen multimerkenwebshop

11/05/2017

Het Franse luxeconcern LVMH start een webshop voor zijn eigen luxemerken, maar het zal ook andere merken verkopen op 24Sevres.com.

Samenwerking met Walmart stuwt JD.com

10/05/2017

Het Chinese JD.com is in het eerste kwartaal met meer dan 40% gegroeid en moet daarvoor Walmart bedanken. De Amerikanen hebben 11% van de aandelen van het Chinese e-commercebedrijf in handen.

Back to top